Ring Of Fire
"Battle of Leningrad"

Antal röster: 28

Läst: 896ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-02-18

Neoklassisk hårdrock utan Yngwie
Gränsen mellan geni och dårskap är stundtals hårfin. Det blir extra tydligt när man sätter öronen i ett sådant här alster, där den s.k. "supergruppen" RING OF FIRE släpper en konceptplatta om striderna i Leningrad. Bandet skryter med fina namn i uppsättningen (Mark Boals på sång, Tony MacAlpine på gura, Vitalij Kupri på keyboard, Timo Tolkki på bas och Jami Huovonen på trummor - en uppsättning namn där meritlistorna innefattar stora akter som YNGWIE MALMSTEENS RISING FORCE, STRATOVARIOUS, STEVE VAI och ROYAL HUNT), och baserar materialet på en guldgruva ur ett textmässigt och inspirationsmässigt perspektiv. Ändå faller det hela platt, och det är ganska enkelt att peka på anledningen. Det saknas den där lilla kanten, den där lilla ingrediensen som balanserar på gränsen mellan geni och dårskap. Det saknas YNGWIE MALMSTEEN.

Mannen som skapade neoklassisk powermetal och som kanske mer än någon annan visat hur hans musik kan bestå av lika delar genialiskt skapande där hans virtuositet på gitarren står i samklang med låtbyggnaden samt lika delar fullständig smaklöshet och meningslöst harvande av skalor upp och ner. Utan denna detalj blir resultatet att RING OF FIRE stundtals får till skapliga låtar (främst inledande Mother Russia, The're Calling Your Name och snabba Were Angels Play fungerar bra), men lika ofta går lite vilse i en gegga av orkestral power metal. Då hjälper det inte ens att männen ifråga trakterar instrumenten och sången på ett oklanderligt sätt, det hela blir i längden tyvärr ganska ointressant och inte mer än en axelryckning.

Neoklassisk hårdrock utan x-factorn som gör att det sticker ut, helt enkelt.