Antal röster: 41

Läst: 1114ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-12-01

Red Fang - Whales And Leeches
En del skivor är - som hobbyrecensent - jobbigare att ta sig an än andra.

Att fästa med ord de tankar som snurrar runt om ett alster.

Det här är en sådan.

Förstår jag saken rätt så har jänkarna i RED FANG vallats och groomats för att slå igenom stort med sitt tredje album "Whales And Leeches". Världsturné som förband till stundtals lika låtande MASTODON och fina vitsord i press, samt två riktigt fina album i plattformen (speciellt förra given "Murder The Mountains" är ett mycket kompetent verk) ska vara grunden till den charmoffensiv som nu ska propellera bandet upp på nästa nivå. Jag vill verkligen att det ska hända, jag är ju sedan tidigare svag för den skäggiga och svängiga hårdrock bandet spelar - men jag är rädd för att låtmaterialet helt enkelt inte klarar av att uppfylla förväntningarna. I förtvivlade försök att hitta skivans själ så har jag spelat den här given massor av gånger, men förutom ett par glimtar så måste jag tyvärr konstatera att skivan är är relativt svag.

Entré våndan över recensionen.

Det är tur att det finns deadlines ibland, så saker blir av. Jag är nämligen inte helt övertygad om att jag hade kommit någon vart annars.

Så, hur är skivan då? Egentligen?

"Whales And Leeches" är förutom ett spår otroligt jämn. De två första låtarna DOEN och Blood Like Cream tillhör de bästa stunderna, och det finns ett antal moment som skiner igenom i övrigt (det MASTODON-liknande svänget i 1516, refrängen i Crows In Swine och det direkta anslaget i Behind The Light är bra exempel på det) - men det finns bara ett spår där allt klaffar och blir rent ut sagt för j**la bra.

Dawn Rising.

Dryga 7 minuter lång och med episkt anslag. Kryddad med gästsång signerad Mike Scheidt från YOB så är det här ett stycke mästerverk, och den låten lyser som en fyrbåk över resten av materialet.

Det är tillsammans med det fantastiska omslaget - kolla in omslagsbilden noga, det är läckert så det skriker om det, dessutom får man en hel del snygg och rolig text på skivans kanter och rygg - en anledning i sig att punga ut med pengarna för att köpa skivan. Det är likaledes anledningen till att Bryan Giles (sång, gitarr), Aaron Beam (bas, sång)David Sullivan (gitarr) och John Sherman (trummor) kanske ändå klarar av att ta det där steget upp ett snäpp. Ibland behövs det ju "bara" en riktigt bra låt för att hamna i spotlighten från media, och Dawn Rising har den kvalitén.

Den är till och med så bra att den håller betyget på relativt starka 7 av 10, trots att jag tycker att resten av materialet är svagt ur ett diskografiskt perspektiv när man tittat på RED FANG!