Sahg
"Delusions Of Grandeur"

Läst: 977ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-11-17

Sahg - Delusions Of Grandeur
Norska SAHG byter med sitt fjärde album "Delusions Of Grandeur" spår och renoverar. Förutom markeringen att man lämnar titelsviten I till III på de tre första skivorna så har man både växlat medlemmar (bland annat har TC King, mer känd som King Of Hell, lämnat bandet för att satsa helhjärtat på GOD SEED, det gemensamma projektet med förre GORGOROTH-frontmannen Gaahl och därmed ersatts av Tony Vetaas) som musikalisk dialekt. SAHG överger förstås inte sin bas - klassisk hårdrock med rötter i hur det lät förr - men man har adderat ett lager av progressiva och lite mindre direkta element i musiken, element som man enligt utsago hämtar från akter som KYLESA, BARONESS, MASTODON och OPETH. Självfallet vill man inte arbeta med stölder eller närma sig att vara ett coverband, men man vill komma åt attityden och möjligheten att skapa ett album som snirklar sig fram snarare än att hamra in refrängerna i lyssnarens skalle.

Det funkar för det mesta, men inte alltid.

När det är som bäst så diggar jag det hårt, och ler lyckligt åt giftermålet mellan bandets sväng och kryddandet av halvmeckiga riff och fraseringar i musiken. Det doftar än lite BARONESS, än lite MASTODON och ibland en gnutta OPETH men förblir fortfarande SAHG. Tyvärr blir bandets strävan efter kontraster ibland lite kontraproduktiv, och gör istället att man tappar tempot en aning, exempelvis som i Ether. Den låten drivs av ett ruggigt snyggt riff, men mittsekvensen gör att det blir lite för såsigt, och detsamma gäller i valet att följa upp fina inledningen Slip Off The Edge Of The Universe med svaga Blizzardborne.

Ändå gör Olav Iversen (sång), Thomas Tofthagen (gitarr), Tony Vetaas (bas, sång) och Thomas Lønnheim (trummor) rätt i att försöka växla kurs en aning, för även om bandet har ett knkippe helt magiska hits under bältet (Mortify, Hollow Mountain, Pyromancer, Echoes Ring Forever...) i samband med tidigare skivor så är känslan att det hade börjat stagnera en aning. Gå på tomgång.

Och så är inte fallet med "Delusions Of Grandeur", trots mina små invändningar. Detta är en skiva som visar på utveckling, och historien om mannen som lider av storhetsvansinne i sin egna värld, och det är när han faller över kanten till sitt egenskapade universum som han tvingas se sanningen är en platta som håller över tid.Det är på sikt och flertalet varv som den verkligen kommer till sin rätt, och jag kan verkligen se hur fint detta material gifter sig med bandets kortare och mer direkta låtar i ett livesammanhang.

Bandets namn kommer ju från det norska ordet för "såg", med lite ändrad stavning för att göra det mer gångbart, och jag vill nog påstå att den nyordning som bandet etablerat med denna fjärde skiva har vässat tänderna på sågen rejält!