Sammy Hagar
"Sammy Hagar & Friends"

Antal röster: 39

Läst: 872ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-10-01

Sammy Hagar - Sammy Hagar & Friends
SAMMY HAGAR, "The Red Rocker", firar att han härjat runt i rock'n'roll-branchen i fyra decennier genom att bjuda in till knytkalas. På en lekfull platta samlar han ihop diverse kollegor och kompisar för att spela musik som är kul och har ett konstant leende i mungipan, och som lyssnare är vi inbjudna att ta del av detta väldigt spretiga alster.

Tio spår gör nedslag i en salig röra av blues, rock, soul, hårdrock, singer-songwriter amerikana, och det är också charmen med plattan. Ska man göra en glädjefull, firande tillbakablick över en lång och spretig karriär kan man lika gärna löpa linan ut och kasta ut än ett köttben av bluesdoftande Winding Down, än ett ELVIS hawaii-wannabee som Margaritaville samt allt däremellan. Vi får tunga Not Going Down (skriven av en viss Jay Buchanan från RIVAL SONS), en rätt tam cover på Personal Jesus (där SAMMY HAGAR får besök av kompisarna från CHICKENFOOT, Chad Smith och Michael Anthony) och sällskap av originalsångaren Ronnie Dunn i betydligt vassare covern Bad On Fords And Chevrolets.

Men för min del är den största behållningen ändå den centrala rösten.Jag gillar SAMMY HAGAR och hans sätt att sjunga. Det känns, alldeles oavsett om låten är bra eller inte, ständigt sorglöst, och det sammanfattar faktiskt skivan rätt bra tycker jag. Det kanske är en klackspark, men som sådan levereras den med en härlig dos charm och spelglädje, och på så sätt blir det också ett alldeles värdigt dokument över vad SAMMY HAGAR personifierat den senaste 40 åren. Bra så!