"The Mountain"

Releaser: 2013

Anvndarbetyg: 0.5/10
Antal rster: 33

Lst: 1050ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2013-10-01

Haken – The Mountain
HAKEN är ett synnerligen intressant progressivt hårdrocksband som jag upptäckte som av en slump då jag snubblade över bandets youtubekanal och lyssnade igenom låten Pareidolia från väldigt färska ”The Mountain”. Det som också drog till sig min uppmärksamhet var att bandets gitarrist Charles Griffiths tidigare var med i LINEAR SPHERE ett, well, lite lätt utflippat band.

HAKEN har vissa metalinfluenser genom honom – men letar man efter verkligt stenhård progressiv metal då ska man inte stanna till vid HAKEN då detta band snarare tar avstamp i GENESIS mer än väl tilltagna kompositioner från början av bandets karriär och bildar en naturlig brygga mellan detta band och DREAM THEATER som jag också hör spår av i bandets musik.

Som i alla bra progressiva band är såklart medlemmarna mer än tillräckligt kapabla att hantera sina instrument – därför är det ju mer väsentligt än annars att det också bjuds på gediget låtskriveri. Och det finns en hel drös ypperlig musik på ”The Mountain”. Mäktiga Atlas Stone som har både ett episkt anslag som jag tycker är ett väldigt trevligt inslag, men som också bjuder på alldeles underbara solon från både Griffiths som keyboardisten Richard Henshall. Efterföljande Cockroach King med sin högst märkliga stämsång och feta av hammondorgel överlastade intro, fina och med toner av BETWEEN THE BURIED AND MEs tonkonst långa och tunga Falling Back To Earth, orientaliskt svängande Pareidolia, mäktigt uppladdande Somebody där framför allt brukandet av tungt brass i slutet av låten gör att jag varje gång jag lyssnat på låten har slutit ögonen och bara njutit och avslutande väldigt avskalade versionen av just Somebody som ikläds en helt ny musikalisk dräkt och döps om till Nobody. Normalt sett hade jag tyckt illa om ett dylikt grepp, men här tycker jag att det funkar mycket bra.

Det finns ju såklart snedsteg som jag inte uppskattar – Because It’s There är mer än lovligt ostig i sin a capella-form – men i stort sett alla andra låtar har element som jag storligen uppskattar.

Gillar man progressiv rock med metalinslag så tycker jag man ska kolla in HAKEN.

Namn: Christofer | Datum: 2013-10-01 11:39:30