Extol
"Extol"

Antal röster: 39

Läst: 1009ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-08-01

Extol - Extol
Gillar man metal så vet man med sig att om ett band ger ut ett självbetitlat album då kan man antingen förvänta sig ett magplask av episka mått, en storslagen musikalisk upplevelse eller en helt okej skiva. När norska progressiva dödsarna i EXTOL återvänder till scenen efter ett åtta år långt uppehåll är således förväntningarna högt ställda har jag förstått av flera recensioner jag läst av skivan. För egen del är ”Extol” mitt första möte med bandet. Och initialt var jag rent löjligt imponerad av skivan, så till en milda grad att jag utbrast att detta var det bästa jag hört på hela året.

Efter ett drygt 10-tal lyssningar så blir omdömet något mer dämpat än det jag skulle avgett efter första lyssningen.

Albumet öppnar dock svinaktigt bra med Betrayal som bjuder inte bara på ett fantastiskt driv och sväng utan också på makalöst bra rensångspartier brevid den synnerligen njutbara growlsången från Peter Espevoll. Det är för övrigt ett kännetecknande av hur bandet jobbar på skivan - man lyckas på ett fint sätt sammanfoga det härligt brutala med det skira som gör skivan till en varierad lyssnarupplevelse. Bäst illustrerat blir detta i skivans bästa låt A Gift Beyond Human Reach vars inlednings fläskiga tunggung var gång har inbjudit till visst nickande om jag säger så. Att låten tillåts ta olika vindlingar som i sämre låtskrivares händer hade verkat alltför splittrade blir i EXTOLs mer än kapabla nävar en fullständig triumf.

Andra låtar som står ut är fina, skönt vemodiga Faltering Moves och Ministers vars inledning byggd på tvåtaktsmatande, growl och akustisk gitarr är rent genialisk.

Trots att betyget kommer att bli lägre än vad jag skulle ha givit från börjand så är ”Extol” en sjukt varierad och till stora delar väldigt bra skiva som jag tycker att man ska kolla in om man vet med sig att progressiv döds med väl genomarbetat låtmaterial är ens kopp te. För egen del misstänker jag att det nog kommer återvändas till denna skiva under året.