Queensrÿche
"Queensrÿche"

Antal röster: 34

Läst: 1120ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-07-01

Queensrÿche – Queensrÿche
Ur soppan som det synnerligen infekterade bråk mellan Geoff Tate och resten av det som var originalupplagan av QUEENSRYCHE (dvs Eddie Jackson, Scott Rockenfield, och Michael Wilton) som har lett till att det finns två upplagor av bandet, reser sig det nu Tate-lösa QUEENSRYCHE med kraft.

Jag har lyssnat på bandet sedan bandet gav ut det som brukar anses vara sitt magnum opus – ”Operation: Mindcrime” en skiva som ofta brukar konkurrera om topplatsen på konceptskivelistan och har likt många andra följt den tragiska bana bandet har haft under de senaste åren egentligen. Att påstå att jag hade några som helst förväntningar på denna skiva hade varit att kraftigt överdriva. Därför är det så rent förbannat kul att höra att inte bara har bandet överlevt – det har gjort detta med kraft och stil.

Man har rekryterat Parker Lundgren som tidigare lirade med Tate och även var gift med Tates styvdotter till positionen som andregitarrist och dängt in Todd La Torre på sång. Och gosse om inte bandet har gjort en kanonvärvning i sångaren. Äntligen slipper man den fullständiga alibiartade insatsen som Tate stod för och får en sångleverans som är värdig bandets musik. Det är till och med så att det ska bli riktigt kul att se vad La Torre gör med det äldre materialet. Jag är helt övertygad om att han kommer sopa mattan med Tate, hands down.

Förutom att de instrumentala insatserna håller en bra, hög och jämn nivå så har bandet lyckats skriva några riktigt fina låtar. Inledande (jag väljer att betrakta det totalt onödiga introt X2 som en låt) Where Dreams Go To Die har ett skönt gung som jag verkligen gillar och refrängen har ett gött driv som sannerligen inte gör ont. Efterföljande Spore har en värdighet som gör det svårt att inte nicka med, In This Light som sannerligen inte går av för hackor och A World Without är så vackert episk att jag måste utnämna den till plattans bästa låt. Egentligen skulle jag kunna nämna resten av låtarna också som med undantag från helt onödiga Midnight Lullaby verkligen är bra.

”Queensrÿche” är en platta som med besked sätter bandet på kartan på grund av sina musikaliska förtjänster och inte på grund av ovärdiga och kreativt dödande bråk. Det är bara att konstatera att QUEENSRYCHE med besked är tillbaka.