Sebastian Bach
"Abachalypse Now (live-DVD) "

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 34

Läst: 1019ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-05-15

Sebastian Bach - Abachalypse Now (live-DVD)
Det är en tillsynes ganska välfylld live-DVD Sebastian Bach bjuder på i och med ā€¯Abachalypse Nowā€¯. Verket, som måhända inte vinner några bonuspoäng för den putslustiga titeln, innehåller tre live-konserter samt ett bonusmaterial bestående av tre officiella videor.

Först ut är en upptagning från franska Hellfest, och på pluskontot återfinns en mer än godkänd ljudkvalité samt en rätt snygg kameraklippning. Noterbart är också att huvudpersonen själv, Bach, verkar taggad och på gott humör, när han röjer loss efter bästa förmåga. Publiken är hjälpligt med på noterna den också, särskilt (och föga förvånande, gissar jag) under klassiska SKID ROW-spår som 18 And Life, Monkey Business och Slave To The Grind. På minuskontot återfinns att det egentligen inte är någon vidare spektakulär show, samt att det är skapligt irriterande att låtarna inte presenteras grafiskt i bild om man spelar konserten som helhet (man ser bara låtordningen om man spelar dem en i taget från DVD:ns menyläge). En sista punkt värd att notera är åldern på den lika duktige som unge lead-gitarristen; hur gammal är han egentligen ā€“ 14...?

Nästa konsert är en klubbspelning från Los Angeles. Här presenteras låtarna på ett vettigt sätt för tittaren, men å andra sidan är bildkvalitén aningen sämre, lite som att en mindre bra kamera skulle ha använts. Ljudkvalitén är dock helt okej även här. Mest noterbart under denna spelning är gästspelet från BLACK VEIL BRIDES metallsusp-bärande gitarrist, som presenteras av Bach på ett lite putslustigt sätt: ā€¯I think anyone with a codpiece like that is truly rock ā€™nā€™ roll! I guess thatā€™s what they mean with the phrase ā€™wear protection at all timesā€™...ā€¯.

Sista giget ut på DVD:n är från belgiska Graspop, och det är nog den upptagningen jag känner mig mest kluven inför. Det hela inleds med en påa av Bach själv, som talar om att vi inte skall tro att vår DVD är sönder om ljudet kommer och går lite, eftersom inspelningen led lite av tekniska problem. Att så var fallet framstår inte som det minsta konstigt när man sedan ser bilderna. Det regnfall som fullständigt skoningsläöst vräker ner gör det till en bedrift enbart att lyckas genomföra spelningen, och att det inte var helt enkelt med tekniken för en inspelning förvånar knappast. Det är nog enda gången jag sett en gitarrist på en festival lira ifört regnkläder med uppfälld huva! På scengolvet ligger 2-3 centimeter vatten, och jag törs knappt tänka på säkerhetsriskerna i kombinationen så mycket vatten och så mycket starkström...

Heder åt Bach & Co för att de fullföljde, alltså. Kuriosavärdet av upptagningen är således rätt högt, men som livedokumentation betraktat har det onekligen sina brister. Varken band eller publik förmår röja på grund av vattenmassorna, ljudet är halvdant, och Bachs sånginsats här ā€“ om jag skall vara generös ā€“ något åt det mediokra hållet.

När jag sedan tar del av extramaterialet börjar jag fundera på om Graspop-upptagningen inte kunde/borde ha skippats till förmån för annat? De tre officiella videorna är väl okej i sig, men det känns heller inte alltför sexigt eller spännande. Bach har det senaste decenniet haft ett minst sagt turbulent privatliv, och både för die hard-fans och övriga hade det säkert varit intressant att få lite större inblick i personen Sebastian Bach. Om DVD:n istället för den vattenskadade belgiska spelningen hade erbjudit några djupintervjuer, kanske ett personporträtt, och lite ā€¯behind the scenesā€¯-material, gissar åtminstone jag att slutreslutatet hade känts klart hetare. Som det nu är blir ā€¯Abachalypse Nowā€¯ en habil live-DVD, men inget mer än så. Förmodligen ett bra köp för de mest hängivna, men mer tveksamt så för oss andra.