Gloryhammer
"Tales From The Kingdom Of Fife"

Användarbetyg: 0.8/10

Läst: 1132ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-05-01

Gloryhammer - Tales From The Kingdom Of Fife
Jag måste erkänna att jag var något skeptisk inför denna recension. Även om bandets egen benämning ”heroic fantasy power metal” lät trevlig visste jag nämligen att ALESTORMs kapten Christopher Bowes var hjärnan bakom detta band. Mina trogna läsare vet att jag har rätt svårt för skottens pratsjungande och hans bitvis rätt taffliga liveframträdanden.

Mina fördomar kommer dock omgående på skam. Efter ett stämningsskapande intro sparkar The Unicorn Invasion of Dundee igång med ett härligt driv. Ja, jag vet vad ni tänker nu. Men denna låttitel måste, i likhet med konceptskivans hela berättelse (ett alternativt medeltida Skottland där en ond trollkarl med hjälp av förslavade enhörningar anfaller den blomstrande staden Dundee, varpå den unge modige hjälten Angus McFife måste rädda landet genom att med drakar och magiska föremål besegra trollkarlen), rimligtvis vara ett utslag av Christopher Bowes inte alltid helt friska humor. Tro mig dock när jag säger att bandet tar musiken på blodigt allvar. Vi bjuds på fantastisk power metal och detta fortsätter i den påföljande låten Angus McFife, där även lite skotska tongångar blandas in i mixen. Efter en lite mer avslagen historia (med det subtila namnet Quest for the Hammer of Glory,) drar Magic Dragon igång med ett medryckande keyboardintro. Refrängen är löjligt smittande och låten innehåller fina solon från både keyboard och gitarr. Skivans tempo sänks sedan drastiskt av balladen Silent Tears of Frozen Princess. Låten berör mig inte särskilt, men funkar fint som temposänkare inför plattans höghastighetsrekord: den DRAGONFORCE-doftande Amulet of Justice. Detta stycke, som definitivt tillhör skivans höjdpunkter, bjuder förutom underbara sånginsatser och välavvägda solon t.o.m. på lite blastbeats. Lysande! Plattans sista del håller dessvärre inte riktigt samma höga kvalitet, även om den instrumentala Beneath Cowdenbeath funkar fint.

Christopher Bowes har haft den goda självinsikten att inse att hans pratsjungande inte skulle främja GLORYHAMMERs musik särskilt mycket. Bowes håller sig alltså till komponerande och keyboardspelande och har i stället lyckats värva den för mig helt okände schweizaren Thomas Winkler (EMERALD). Winkler har en perfekt röst för denna typ av musik och upptäcktes tydligen av Bowes via de öppna provsjungningar som DRAGONFORCE anordnade på Youtube för ett par år sedan. Winkler besitter förmågan att leverera klockrena höjdtoner, men visar i den lite hårdare låten Hail to Crail även upp en annan intressant sida. Här påminner hans röst bitvis nästan lite om Attila Dorn (POWERWOLF) och Jens Börner (LONEWOLF). Att Bowes brinner för power metal är klart och tydligt. Även om GLORYHAMMER i princip hela tiden kör på säkra kort så andas hela skivan kvalitet. Även om den inte känns särskilt nyskapande blir summan av musikernas kvaliteter, låtmaterialet och Winklers fina pipa ändå en mycket välsmakande helhet.

Hatar man power metal gör man nog klokast i att sky denna skiva som pesten. Fans av genren är emellertid garanterade en högtidsstund. Christopher Bowes har i intervjuer hävdat att han redan har koncepten klara för åtskilliga kommande GLORYHAMMER-skivor. Jag uppmanar därför alla vettiga människor att köpa minst ett exemplar var av "Tales from the Kingdom of Fife". På så sätt kanske Bowes kan förmås att lägga ner mediokra ALESTORM och i stället börja satsa på GLORYHAMMER på heltid.

/Mats Manhammar