Saxon
"Sacrifice"

Antal röster: 34

Läst: 1029ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-04-14

Saxon - Sacrifice
Går du i vanföreställningen om att SAXON en gång i tiden var ett bra hårdrocksband som verkligen hör till den distade musikens historia - och numera är en tandlös tiger på ålderns höst så är det dags att ta dig ur den villfarelsen.

SAXON har de senaste fem plattorna visat på mer vitalitet och spelglädje kombinerat med kvalitet än vad som borde vara rimligt, och sparkar sin samtida konkurrenters stjärtar på ett obönhörligt vis. Många är de spirande drömmarna inom heavy metal som fortfarande - så många år sen starten - ser upp till bandet som en kvalitetsstämpel, och det med rätta.

På "Sacrifice" väljer bandet en mer metallisk klangbotten, och personligen tycker jag det är lite synd. Anledningen till att gamla klassiska låtar som Crusader och Princess Of The Night är så bra är enligt mitt tycke att de bygger mer på känsla och melodi än hårdhet, och det arvet förvaltar man fantastiskt väl i sentida alster som "Call To Arms" och "Inner Sanctum", för att ge två exempel. Jag vill helt enkelt ha mitt SAXON lite rundat i kanterna snarare än övernitiska med modern produktion. (Det är för övrigt Andy Sneap som står för att ratta ljud på detta det 20:e studioalbumet från britterna, och kanske är det honom jag ska ifrågasätta snarare än bandet, men vi lämnar det därhän just nu...)

På "Sacrifice" finns dessutom ett par låtar som med några varv under bältet känns som om de går en aning på tomgång. Dit hör spår som Made In Belfast, Wheels Of Terror och Standing In A Queue, men som tur är finns en del av det SAXON jag suktar efter också med på skivan. Night Of The Wolf och kanske framförallt skivans två bästa spår Guardians Of The Tomb och Stand Up And Fight. Den sistnämnda låten har dessutom en text som handlar om hur viktigt det är att följa sitt hjärta och satsa allt om man vill leva som rock'n'roll-musiker, och det känns som ett mycket passande soundtrack till var britterna befinner sig just nu!