Flotsam & Jetsam
"Ugly Noise"

Betyg: 4/10

Antal röster: 22

Läst: 883ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-04-14

Flotsam & Jetsam - Ugly Noise
FLOTSAM AND JETSAM är mest kända för att Jason Newsted varit medlem i bandet och spelade på dess debutskiva innan han lämnade för att ta över basistrollen i METALLICA. Den skivan, "Doomsday For The Deceiver", är en fantastisk platta och ett måste i skivhyllan för den som gillar thrash metal.

"Ugly Noise" är som så många andra svåra projekt finansierad via crowd funding. Man har alltså bett sina fans om ekonomiskt stöd för att spela in den här skivan. Jag skall erkänna att jag inte haft så bra koll på FLOTSAM AND JETSAM under åren de varit aktiva och för mig är de ett thrash metal-band. Men självklart är det som så att även de blivit äldre och börjat spela mjukare rock på vägen. Någonstans borde varningsklockorna ringt med högre styrka när jag tittar på skivomslaget, läser skivtiteln och hör om tilltaget crowd funding. För hade man återgått till att spela thrash metal hade man förmodligen inte haft problem med att hitta skivbolag, nu är det istället fans som betalat för att få höra det här urvattnade studsiga hårdrocken.

"Ugly Noise" består till 95% av "studshårdrock" (eller groove rock, om du så vill) modell USA. Det är egentligen inte dåligt utfört men det är låtar som är tråkiga och saknar finess och något som jag inte kommer att lyssna på igen. Men det är inte helt dåligt rakt igenom, det finns partier som låter bra men utan att betyda något mer för mig. Några sådana stunder är Carry On, Motherfuckery och Rage (mest för att den är så extremt udda). Men det finns en katt bland hermelinerna på den här skivan och det är skivans nästsista låt To Be Free, som är den låt som kanske är mest thrashig och är en riktigt bra låt. Men en låt gör inte en skiva och även om bandet spelat den här typen av "vuxen rock" längre än thrash metal så hade jag hoppats på ett återvändande till fornstora dagar. Men nej, istället är det urvattnad rock för dem som älskar VOLBEAT.

/Jarno Lauronen