"Kata Ton Daimona Eaytoy"

Releasećr: 2013

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 28

Läst: 1213ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-04-01

ROTTING CHRIST - "Kata Ton Daimona Eaytoy"

Ganska exakt tre Är efter monumentala konceptskivan "Aealo" kommer ROTTING CHRIST med ytterligare ett kapitel i sin utvecklings historia, "Kata Ton Daimona Eaytoy (Do What Thou Wilt)", det elfte albumet i ordningen. Liksom det ytterst melodiösa "Theogonia" (2007) och den nÄgot mindre lÀttillgÀngliga "Aealo" (2010) slÀpps nya albumet pÄ renommerade bolaget Season of Mist och som alltid Àr det sÄngaren, gitarristen och bandmotorn Sakis Tolis som hÄller i de flesta spakarna vad gÀller lÄtskrivandet och produktionen. Med sig har han brodern och trummisen Themis samt ett antal gÀstmusiker.

Denna gĂ„ng har Sakis Tolis grĂ€vt extra djupt bland historiens rötter. Och plantan som vĂ€xer upp ur denna mylla har rottrĂ„dar inte bara i det egna hemlandet Grekland, utan hĂ€r Ă„terfinns en vild blandning influenser frĂ„n skilda kulturer och kontinenter. Vi finner bland annat summerisk poesi i den mörka lĂ„ten Gilgamesh inspirerad av eposet med samma namn, Inka-kultur i den dundrande P'unchaw kachun - Tuta kachun, ryska vattendemoner i thrashiga Rusalka, voodoo, zoroastrism och Ă€ven rumĂ€nsk folksĂ„ng, detta i delvis pianobaserade och kvinnofrontade Cine iubeste si lasa. Överlastat och splittrat? Det kunde man tro, men inte alls faktiskt. Det varierade men Ă€ndĂ„ vĂ€l igenkĂ€nnliga ROTTING CHRIST:ska soundet borgar för att lyssnaren hela tiden kan kĂ€nna sig tryggt hemmastadd Ă€ndĂ„.

JÀmfört med de tvÄ nÀmnda tidigare alstren i ordningen Àr "Kata Ton..." en skapelse som Àr klart mer lÀttsmÀlt Àn "Aealo" men ÀndÄ med mer tuggmotstÄnd Àn "Theogonia". En perfekt balans mellan djup och tillgÀnglighet och hela tiden precis sÄ vÀlproducerat som bandet vant oss vid. Ingen redan ROTTING CHRIST-frÀlst bör bli pÄ nÄgon punkt besviken, och för den som inte mött bandets black metal-rotade extremmetal tidigare Àr detta en utmaning som vid lite uthÄllighet kommer ge flödande belöning för insatsen. Ta in och njut.

/BiblioteKarin