Razor Ball
"Razor Ball"

Betyg: 4/10

Antal röster: 27

Läst: 1275ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2007-08-01

Razor Ball är ett experimentellt all-starprojekt som är grundat av den inte helt okände producenten och multiinstrumentalisten Greg Hampton. Med sig har han David Bowie's gitarrist Reeves Gabrels, Slash Snakepit's sångare Red Jackson samt svensken Stefan "Big Swede" Svensson på trummor.

Debuten är 70-tals hårdrock i modern tappning mixat med blues, funk och en hel del annat. Föreställ er Black Crowes fast mer utsvävande och experimentellt så har ni Razor Ball. Hur funkar då detta i praktiken? Bitvis jäkligt bra faktiskt! Plattan drar igång stenhårt med låten 'Sure Won't Hurt You' som är en rikig partyrock-dänga. Följande låt 'What's The Big Secret' baseras på någon form av nyskapat funk-sväng med djupa solon. När vi kommer fram till låten 'Danger (How Stupid Are You)' så skruvas tempot upp en aning med lite sleeze-rock feeling över det hela. 'Where Your Lucky' är min favorit på plattan, den låten bjuder på en mer stabil grund och en mycket bra medryckande refräng. Albumet fortföljer i samma experimentella anda med inslag av country, jazz, metal och det ena med det andra.

För att sammanfatta Razor Balls debut så kan man säga att dom minst sagt har tänjt på de musikaliska gränserna. Red Jackson's sång är vad som ger stabilitet till låtarna, vilket gör att allt inte resulterar i ett platt fall. Detta är en platta som man antingen älskar eller ogillar, för egen del är det en blandning av båda. Många av låtarna bygger på mycket bra riff och melodier men med alla pålagda ljud och effekter så tycker jag att det blir för mycket helt enkelt. Det skulle dock vara mycket trevligt om man fick chansen att uppleva det live.

Namn: Kanonen | Datum: 2007-08-03 09:36:49

Tyckte nog plattan lät lite bättre än en fyra, men smaken är som baken :-)