Faith
"Decades Of Despair"

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 30

Läst: 989ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-03-01

FAITH - "Decades Of Despair"
Svenska FAITH spelar doom metal som jag gillar den. Det klingar om akter som CANDLEMASS och COUNT RAVEN, och är således doom med känsla och ett episkt anslag. Det som skiljer bandet från övriga genrekollegor är att man har ett tydligt inslag av folkmusik i sin musik, något som dels märks i de två instrumentala mellanspelen Boeves Psalm och Stums Polska, men även i en låt som Hwila, där hela låtbygget baseras på en kvinnlig stämma med text på svenska och med drag av folkmelodi som ställs mot sångaren (och tillika basisten) Christer Nilssons doomiga och släpigare engelska text i en växelsång som fungerar bra mycket bättre än man kan tro. Det ger en fräsch lyster till skivan och en egen identitet till bandet (hur många andra band klarar sig undan med instrument som nyckelharpa i kombination med elgitarr?), men trots det är det i de mer traditionella låtarna jag faller mest för bandet.

Inledande duon Decades Of Despair och Iscariot är sådana där spår som lätt fastnar i skallen och man vill fortsätta nynna på i efterhand. Nilssons stämma påminner svagt om Mats Levéns, och även om han inte klarar samma omfång och enorma kvalitet så räcker det mer än väl till för att man ska intressera sig för bandet. Även spår som Ashes To Ashes (1, 23, 45) och Hollow är högklassiga, och den enda plumpen är väl kanske att man väljer att avsluta med en cover på What A Wonderful World, Louis Armstrongs klassiker. Den får placeras i facket intressant och udda snarare än bra - man tafsar helt enkelt inte på Armstrong i onödan.

Med det sagt - att FAITH varit i farten sedan 1984 med en mer eller mindre konstant uppsättning (kärntrion består av gitarristen Roger Johansson, nämnde sångaren/basisten Christer Nilsson samt trummisen Peter Svensson) - och ändå flugit under min radar fram till nu är både trist och lite kul. Detta är musik som är precis i min smak genremässigt, och lika förskräckt jag är över att jag inte har koll på dem sedan tidigare... lika glad är jag över att de kommit till min vetskap nu. "Decades Of Despair" är en skiva som växer med tiden och antalet gånger man lyssnar. Have some FAITH!