Helloween
"Straight Out Of Hell"

Antal röster: 40

Läst: 1064ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2013-02-01

Helloween - Straight Out Of Hell
Jag har inte köpt eller lyssnat på en ny power metal-skiva på ganska exakt tio år. Som ett kusligt sammanträffande så var det faktiskt HELLOWEENs "Rabbit Don't Come Easy" som är den senaste power metal-skiva jag köpt. Så när jag såg att tyskarna var aktuella med en skiva så blev jag nyfiken. Vad har egentligen hänt med bandet: har man äntligen bytt ut Andi Deris mot Gerd Salewski (fd-CHROMING ROSE)? Är frisyrerna lika fula som förr? Skriver man några bra låtar numera? Ja, frågorna var många och kanske något ologiska, men så har vi inte hälsat på tio år.

Jag kan informera att Gerd Salewski är inte medlem i bandet och frisyrerna är snyggare, och döm av min förvåning när jag upptäckte att man faktiskt skrivit några bra låtar. Några som jag förmodar blir moderna power metal-pärlor!

För er andra som, likt mig, inte följt bandet de senaste åren så drar jag här en snabb sammanfattning: "Straight Out Of Hell" är bandets fjortonde skiva och den nionde tillsammans med Andi Deris.

Det är egentligen inte så stor skillnad på HELLOWEEN idag och HELLOWEEN anno tidigt 2000-tal. Man spelar fortfarande melodiös hårdrock med mycket dubbelstamp, keyboardslingor och hyfsat klatschiga refränger. HELLOWEEN gör det hela så snyggt att jag inte hinner med att skämmas. Istället sjunger jag med i den otroligt religiösa Far From The Stars, fredskramaren World Of War, löjligt läckra Waiting For The Thunder (texten är horribel men jag älskar refrängen, den sätter sig direkt! Och solot skall jag inte heller glömma, det första gitarrsolot på evigheter som jag gillar!) eller den av Michael Weikath skrivna power metal-rökaren Make Fire Catch The Fly.

Just Asshole är en låt som alla bör hålla sig undan från. Att lyssna på den fler än en gång kan likställas med att skita sig i näven och sedan lukta på sin egna avföring. Ändå kan jag inte sluta lyssna på låtjäveln. Låten i sig är väldigt annorlunda mot vad jag tidigare hört från HELLOWEEN och det gäller även Wanna Be God. Men bäst på skivan är den av Marcus Grosskopf skrivna stänkaren Straight Out Of Hell en otroligt bra power metal-pärla. Kanske en av de bästa låtarna som bandet spelat in sedan Andi Deris kom med i bandet. Den toppar åtminstone någon av låtarna från "The Dark Ride" som kom 2000 och är min favoritskiva med herr Deris på sång.

När jag uppdaterade min status på Facebook med att skriva att "Straight Out Of Hell" faktiskt var en bra skiva möttes jag av idel hånskratt. Vänner sms:ade och undrade hur jag mådde och om det kanske inte var dags att skriva in sig på psyk över natten där jag kunde tala ut med en kurator eller psykolog. Underligt kan tyckas men så är power metal idag skytt som pesten och kan av mina vänner närmast liknas vid att lyssna på TAKIDA.

Jag är dock positivt överraskad. Kanske beror det på att jag förväntade mig ett magplask men fick en skiva med fem riktiga kanonlåtar och två udda fåglar i Asshole och Wanna Be God. Utöver de fem kanonlåtarna så tycker jag att det är ganska ointressant men den som älskar power metal och hårdrocksballader kommer förmodligen hitta fler favoriter än de utlovade fem.

/Jarno Lauronen

Namn: Kitty | Datum: 2013-02-11 13:18:20

Elak inledning! Jag blev ju glad ett ögonblick