Eclipse
"Bleed And Scream"

Användarbetyg: 0.8/10
Antal röster: 34

Läst: 1116ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-09-17

ECLIPSE - "Bleed And Scream"
Svenska ECLIPSE gör melodiös hårdrock som antagligen kan liknas vid många av dagens Hollywoodfilmer: det funkar alldeles utmärkt som underhållning utan att det för den sakens skull förändrar ditt liv.

Herrarna Erik Mårtensson (sång, gitarr, bas), Magnus Henriksson (gitarr), Johan Berlin (keyboards) och Robban Bäck (trummor) levererar på "Bleed And Scream" 11 låtar av habil kvalitet och i spannet mellan rätt snabb hårdrock som minner om YNGWIE MALMSTEEN och hård rock som angränsar till episk AOR. Man har god hantverkskunskap, och sången är dessutom tillräckligt bra för att kunna klara såväl halvballader som A Bitter Taste och About To Break, liksom snabbare rökare som Falling Down och bästa spåret Ain't Dead Yet. Lyriken rör sig oftast om vardagslivet och dess vedermödor och betraktelser, med undantag för Battlegrounds som i både komposition och sångmelodi låter så vansinnigt mycket GARY MOORE att jag var tvungen att kolla noteringarna för att vara säker på att den bortgångne mästergitarristen inte fanns bland upphovsmännen. Låten i sig är trots det (eller kanske tack vare?) rätt bra, och här har man hela skivans identitet i en enda mening.

Det är rätt bra. Inte något du behöver gå över vatten och eld för, men bra - och gillar du referenserna och den här typen av musik så är det ett bra köp. ECLIPSE kan vara nöjda med sin insats, och se framåt mot större uppgifter!