Sabaton
"Carolus Rex"

Användarbetyg: 2.5/10
Antal röster: 46

Läst: 2280ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-07-01

Sabaton - Carolus Rex
Faluns stolthet är tillbaka igen, men detta släpp från hårdrocksplutonen är speciellt på många sätt. Det är första gången som bandet släpper en skiva i både en engelsk och en svensk version. Den svenska versionen har uteslutande svenska texter. Skivan är också Sabatons första konceptskiva (även om texter som uteslutande handlar om krig väl i och för sig också kan sägas vara ett koncept). Skivan behandlar nämligen det svenska stormaktsväldet från dess uppgång till dess fall. Slutligen utgör skivan den sista sucken för SABATONs klassiska uppsättning. Innan ”Carolus Rex” släppts tillkännagavs nämligen att keyboardisten Daniel Myhr, trummisen Daniel Mullback och båda gitarristerna Rikard Sundén och Oskar Montelius alla lämnat gruppen!

Hur låter då den nya skivan? Jag har lyssnat på både den engelska och den svenska versionen och måste erkänna att jag i början hade ganska svårt för de svenska texterna. Det kan kanske handla om ovana hos mig, men jag upplevde att texterna inte satt lika naturligt som på t.ex. RAUBTIERs debutskiva (för att jämföra med ett annat band med texter om krig på svenska). Inte heller hade de den poetiska kvalitet som Stefan Weinerhall lyckas skänka FALCONERs texter. Poesi eller inte, efter ett ganska stort antal lyssningar (jag närmar mig 40 stycken) måste jag säga att jag nu faktiskt föredrar de svenska texterna på majoriteten av låtarna.

På samma sätt växer även låtarna efter hand. Man känner igen en hel del tongångar från bandets tidigare skivor och det vore lögn att påstå att det har skett någon större musikalisk utveckling. Joakim Brodén har emellertid en osviklig känsla för smittande melodier och refränger och låt efter låt etsar sig obönhörligt fast i skallen. Skivan är dessutom bra mycket jämnare än föregångaren ”Coat of Arms” och det är egentligen bara avslutande låten/outrot Ruina Imperii som faller utanför ramen. Lejonet från Norden, Gott Mit Uns, 1648, Karolinens Bön, Carolus Rex och Ett Slag Färgat Rött framstår faktiskt alla som framtida livefavoriter. Den lugna och stämningsfulla En Livstid I Krig med sina stråkpartier griper tag i mig och skulle mer känsliga öron än mina till äventyrs finna att texten blir alltför ostig (risken finns), så fungerar den engelska versionen A Lifetime Of War förmodligen bättre.

Idén att göra en konceptskiva om den svenska stormaktstiden verkar kanske på pappret galet storslagen, men SABATON har musik som är storslagen nog för att kunna matcha konceptet. Bandet tar med lyssnaren på en spännande resa och tack vare samarbetet med historikern Bengt Liljegren tas intressanta (och bitvis för mig tidigare okända) aspekter av historien upp. Bandet har tidigare samarbetat med Peter Tägtgren i små doser, med detta är första gången som demonproducenten har varit med från början till slut. Resultatet märks tydligt. Den storslagna men ändå detaljerade ljudbilden passar perfekt till skivans tema och körerna låter bättre än någonsin. Sammanfattningsvis utmanar ”Carolus Rex” faktiskt ”The Art of War” om titeln som SABATONs bästa skiva! Ett mycket värdigt avslut för en klassisk sättning av ett stort svenskt metal-band.

/Mats Manhammar