Hysterica
"The Art Of Metal"

Antal röster: 30

Läst: 1244ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-05-15

Hysterica - The Art Of Metal
Min första tanke när jag börjar lyssna på HYSTERICAs “The Art Of Metal” utan att känna till bandet innan var att det lät skandinaviskt. Bingo. Stockholm, närmare bestämt. Bandet bildades 2005 och nya albumet är andra fullängdaren. Den första kom 2009 och visar sig vara mixad av Peter Tägtgren (jag tycker mig känna lite PAIN-influenser även i album nummer två). 2012 vann de pris för bästa nykomling på Swedish Metal Awards.

HYSTERICA är ett all girl heavy metal band. Heavy med en släng av power, skulle jag säga. Jag kan ana lite SABATON och HAMMERFALL under albumets gång. Jag är personligen inget fan av kvinnoröster men jag blir överkörd från första spåret, Breaking The Wallls . Melodin, rösten, texten, redan här är jag nästan övertygad. Efter en halv minut av andra spåret Fighters Of The Century är jag helt övertygad. Hon growlar! En tjej som growlar! Ursäkta min extas men det är verkligen inte vanligt. Jag känner bara till två andra growlande tjejer och det är Angela Gossow i ARCH ENEMY och Åsa Netterbrant i ZEPHYRA (up and coming från Borås, håll ett öga på dem!). Nu får de sällskap av Anni De Vil.

Message är nästa låt som sticker ut. Den är 7 minuter lång utan att bli tråkig en enda gång. Den börjar mjukt smekande och när jag tror att det ska bli en soft låt lägger tjejerna på mer tyngd. Innan låten är slut har jag upplevt såväl skörhet som ilska och riktiga ångestgrowl. Force är trallvänlig. Jag har lite svårt för refrängen men versen är skön. Heels funkar dock inte för mig. Jag vet inte om det ska vara humor, men jag tycker bara den är töntig. Men det är en låt av tio så det drar inte ner betyget alltför mycket.

Sammanfattningsvis har vi alltså fem tuffa brudar som minst sagt ger mina förutbestämda åsikter en match och den del av mig som gillar svängig metal är klart tillfredsställd.

/Kitty Rossander