God Seed
"Live At Wacken"

Antal röster: 36

Läst: 1251ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-02-18

GOD SEED - Live At Wacken
GOD SEED är officiellt King Ov Hell på bas och Gaahl på sång. Samma män som lämnade GORGOROTH under uppmärksammade former och dessutom försökte ta över rättigheterna till just det bandnamnet. Det stoppades i domstol, och den naturliga följden blev att gå vidare under nytt namn. Namnet GOD SEED är enligt bandet själva laddat med värden som "viljan att växa", gudomen inom människa och natur och strävan att nå sin högsta potential", och det är direkt taget från låten med samma titel på den senaste (sista?) skiva som utgetts med dessa två herrar i GORGOROTHS namn, "Ad Majorem Sathanas Gloriam". Projektet som sådan blev relativt kortlivat, King Ov Hell har sedan dess gått vidare med sitt egna projekt OV HELL och Gaahl har - om jag förstår saken rätt - mer eller mindre dragit sig tillbaka från scenen och börjat sysselsätta sig med annat. Med det i åtanke så är namnet GOD SEED mycket väl valt, men av just den strävan märks inte speciellt mycket när vi nu får ta del av bandets headlinespelning från Wacken Open Air 2008.

Det är istället gamla beprövade kort som spelas ut när det gäller liveframträdande. Fårhuvuden på spikar, kadaver på scen, nakna och korsfästa människor som fondvägg och satanistiska symboler som pryder scenen. Bandet kompletteras av standardlösningen när man behöver en norsk strängbändare; herrar Teloch och Ice Dale dyker upp precis överallt inom den norska extremscenen oavsett om det är som fullvärdiga medlemmar i diverse projekt eller sessionsmedlemmar när andra band behöver hjälp - och de gör sitt arbete med den äran, så även denna gång. På trumpallen har man placerat en viss Nick Barker, så framförandet är totalt sett klanderfritt och inspirerat. Gaahl ylar precis som man vill ha det, mellansnacket är begränsat till ett minimum och består av några grymtande låtpresentationer.

Låtmaterialet är också, naturligt nog, till största delen hämtat från just "Ad Majorem Sathanas Gloriam", och det är tur det. Att vi här får spår som Carving A Giant, Sign Of An Open Eye, Wound Upon Wound, Prosperity And Beauty och givetvis God Seed gör nämligen att denna spelning får sitt existensberättigande. Det gör att bandet inte bara trampar vidare och gör en kopia av det man alltid gjort med GORGOROTH, och redan befäst i samband med utgåvor som "Black Mass Krakow".

Men man ska förstås inte klaga. Versionerna av Wound Upon Wound och Prosperity And Beauty är fantastiskt bra, ljudbilden är kalas och det är ett elakt och taggat band som som levererar elak black metal till 75 000 skrikande fans. Möjligtvis kan man tycka att spelningen är lite kort, hela härligheten är över på under 40 minuter, men hellre en spelning med hög intensitet och kvalitet rakt igenom än en spelning som dras ut på tiden genom utfyllnadsmaterial.

Bästa spår: Trots att klassikerna Of Ice And Movement, Procreating Satan och Forces Of Satan Storms alltid är trevliga att fästa örat vid så är höjdpunkterna det nyare materialet generellt sett, och specifikt de nämnda versionerna av Wound Upon Wound samt avslutande Prosperity And Beauty imponerar!