"There Is No Hell Like Other People's Happines"

Betyg: 4/10

Antal röster: 33

Läst: 1283ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-02-01

Franky Lee - There Is No Hell Like Other People's Happiness
Örebrobaserade FRANKY LEE består av Mattias Färm från MILLENCOLIN, Magnus Hägerås från THE PEEPSHOWS och Fredrik Granberg från RANDY. Det hörs, framförallt MILLENCOLIN-vibbarna.

Andra skivan "There Is No Hell Like Other People's Happiness" minner så mycket om skatepunkrockarna att jag vid de första lyssningarna får kolla spelaren för att se att det verkligen är just FRANKY LEE. Vid andra lyssningen förstår jag dock att så är fallet utan att kolla, då dels sången är svagare än de mer namnkunniga grannarna, och hela nerven som gör att jag gillar MILLENCOLIN saknas.

Detta är lättuggad bakgrundsmusik som inte fastnar för fem öre, och trots att det är svårt att peka på något fel i låtmaterial, produktion eller framförande så är det trist från start till mål. Ett klassisk sidoprojekt av modellen som antagligen är roligare för de inblandade än för lyssnaren, och stundtals måste man ändå undra... om man vill göra ett sidoprojekt, vill man då inte göra något helt annat än vad vardagssysslan är?

Nå, lite mer rock bjuds vi väl ändå på. Inledande No Motion är nog skivans starkaste spår, och visst kan man höra ekon av FOO FIGHTERS i The Fall Of The Great Missunderstood. Alla låtar är serverade i snabbmatsförpackning, snyggt inslagna i välproducerat ljud och med en speltid mellan dryga 2 och knappa 4 minuter. Liknelsen med snabbmat passar också ganska väl med det totala intrycket jag har av skivan, och kan jag välja något annat kommer jag att göra så!

Bästa spår: No Motion