Scarpoint
"The Mask Of Sanity"

Antal röster: 38

Läst: 1341ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-11-01

Scarpoint – The Mask Of Sanity
Jag ska säga en sak om SCARPOINT; de är min själ inte rädda för att spela tungt. Det fläskas på rejält med gung i bandets musik, och det görs bra. Bandet med gitarristerna Ola Englund och Zoran Kukulj, basisten/sångaren Chris Goldsmith, trummisen Erik Thyselius och sångaren Henrik Englund är riktigt duktiga på att vrida på kranen som är märkt sväng. Snart sagt varje låt innehåller detta element.

Detta blir ju också bandets akilleshäl – då skivan är ganska lång, 13 låtar och 50 minuters speltid – hinner jag tröttna på musiken vid pass låt nummer 8 Ugly och detta helt i onödan då bandet rimligtvis borde ha insett att ”The Mask Of Sanity” lider av en svaghet, nämligen bristen på variation. Att göra en sak bra gör inte att man är tvungen att göra den hela tiden, och då bandet inte verkar ha några direkta problem att hantera sina instrument finns det egentligen ingen ursäkt för att köra på i samma spår under hela plattan.

De låtar som sätter sig mer än andra är Hate Will Prevail, som är ett bra exempel på den snygga symbios som bastrummorna har med gitarrerna allt som oftast i SCARPOINTs musik, Despicable Lies, Ancient Curse och Only Truth.

Frågan, som uppkommer allt oftare då jag lyssnar på musik, är kommer jag att minnas SCARPOINTs ”The Mask Of Sanity” om ett år? Nja, jag vet inte om jag ska vara ärlig – bandet utmärker sig inte inom vare sig området originalitet eller extrem spelskicklighet men gör ett habilt jobb. Detta brukar inte räcka till så mycket mer än att folk lyssnar, glömmer, går vidare. Jag tycker att detta är synd i fallet ”The Mask Of Sanity” för här finns trots mina invändningar en kärna som skulle kunna utvecklas till något riktigt bra om bandet ville. Mod att skriva mer variationsrik musik och att våga ta död på sina darlings – då kan SCARPOINT räkna med högre betyg av mig nästa gång.