Edguy
"Age of the Joker"

Antal röster: 55

Läst: 2002ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-10-17

EDGUY - "Age of the Joker"
De tyska skojarna i EDGUY är tillbaka med ett nytt album. När jag började lyssna på bandet för över tio år sedan utgjordes musiken till övervägande del av power metal. Med åren har saker och ting ändrats och bandets musik har dragit mer och mer åt klassisk hårdrock. Denna utveckling har nu kulminerat och på ”Age of the Joker” återfinns på sin höjd en enda låt som med gott samvete kan kallas power metal. Skivan är emellertid väldigt varierad och innehåller allt från blues (inledningen till Pandora’s Box) till irländska tongångar (Rock of Cashel).

Sångaren och låtskrivaren Tobias Sammet ska ha en stor eloge för att han alltid komponerar den musik som han själv vill höra, i stället för att försöka fundera ut vad fans och kritiker kan tänkas vilja ha. Det är bara på det sättet som man kan skapa riktigt stor musik. Med detta sagt kan jag konstatera att han tyvärr inte har lyckats med att skapa stor musik denna gång. Visst finns det ett antal bra låtar på skivan – The Arcane Guild, roliga uppgörelsen med gnälliga recensenter Two out of Seven, singeln Robin Hood samt tidigare nämnda Rock of Cashel förtjänar alla några extra varv i skivspelaren. Som helhet innehåller skivan dock inte tillräckligt många bra låtar och jag får dessvärre hålla med dem som misstänker att den gode Sammet har använt sina bästa låtidéer till sitt fantastiska sidoprojekt AVANTASIA. Musiken på skivan är emellertid som vanligt oerhört välspelad och produktionen lämnar inget i övrigt att önska.

”Age of the Joker” är inte någon dålig platta. En alltför stor andel utfyllnadslåtar samt i det närmaste total avsaknad av power metal gör dock att betyget bara orkar upp till en stark sexa.

/Mats Manhammar