Einherjer
"Norrøn"

Användarbetyg: 1.4/10
Antal röster: 33

Läst: 1467ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2011-09-18

EINHERJER - ”Norrøn”
Det ska tydligtvis vara träd, rötter och skallar i bildkompositionen i höst. OPETH har sin version av temat på omslaget till ”Heritage” (se Martins recension här pÃ¥ sajten), och EINHERJER bjuder på en mer smakfull variant på samma tema som visuell presentation av sitt album ”Norrøn”.

Bandet bildades 1993 men efter ett framgångsrikt decennium lade man projektet i malpåse och grundarna Frode ”Grimar” Glesnes och Gerhard ”Ulvar” Storesund ägnade sig istället åt thrash metal-bandet BATTERED som gav ut sin självbetitlade debut 2006. EINHERJER återförenades först för några turnédatum 2008, och nu föreligger alltså även återföreningens första studioalbum.

Tungt, tungt trampar EINHERJER fram i inledande 13-minutersmastodonten Norrøn Kraft. Gitarrer, slagverk och den i stort sett rena, om än något raspiga, sången driver fram känslan av storslagenhet och mörker. Folkmusikinslagen med akustiska strängar och flöjt gör sig starka vid en tio minuter in i låten. Som en av pionjärerna inom det som benämns viking metal har ändå EINHERJER ingen överdriven respekt för sin genres gränser. Här blandas folkmusikinslag med black metal-känsla och även en avvägd dos av keyboards och körpartier. Bland de sex spåren återfinns även en cover på det norska folkmusik/post punk-bandet YM:STAMMENs Alu, Alu Laukar (’Öl, Öl & Vitlök’).

Det ska sägas att jag inte är någon ivrig tillskyndare av den s.k. viking metal-genren i allmänhet, men i ”Norrøn” är allt väl avvägt och avmätt vilket gör hela skivan njutbar. Ändå är de bästa partierna de när bandet lutar sig mer mot sina black metal-rötter än sina folkmusik-dito. Med detta i kombination med fångande melodier och en mycket gedigen musikalitet skapar EINHERJER ett album som har all chans att nå ut både långt och brett.

/BiblioteKarin

Namn: Bandit Metal | Datum: 2011-09-26 20:24:12

Tyvärr tyckte jag att covern är det mest orginella på plattan! Blev dessvärre lite besviken på resultatet, kanske mest för att jag lever på deras gamla meriter!