Exhumed
"All Guts, No Glory"

Antal röster: 24

Läst: 1489ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-09-01

Exhumed - All Guts, No Glory
Enkelhetens genialitet. Så skulle man kunna sammanfatta Exhumeds karriär. Bandet, stadigt förankrad i dödsmetallen, har avvikit mycket lite från det spår det slog in på i debuten ”Goregasm” från 1992. På ”All Guts, No Glory” handlar det fortfarande om att spela snabbt och köttigt samt att vråla om de mer blodiga och illaluktande aspekterna av döden. Detta är såklart ingen musik för finkänsliga, men att bandet sjunger om att sörpla vätskor från lik i Your Funenal, My Feast gör att det såklart blir så överdrivet att det är svårt att bli upprörd annat än om man inte vet vad goredeath-genren handlar om.

Nu är det såklart inte direkt så att man faktiskt kan urskilja vartenda ord som Matt Harvey skriker då hans stämma verkligen till största delen håller till i de djupaste av källarvalv och tempot är till största delen halsbrytande. Det är dock inte bara rens man får sig till livs - gitarrspelet bjuder på riktigt fina detaljer, mest i solodelarna skall dock tilläggas, riffmässigt handlar det fortfarande mycket om bisvärmsattacker.

Produktionen är en skön hybrid mellan 90-tals soundet och dagens mycket mer avancerade ljudbild. Framför allt låter trummorna rejält retro, medan cymbalerna låter väldigt moderna för att nämna ett exempel. Musiken vinner en hel del på detta - med alla de detaljer som presenteras i solona vill man ju gärna ha ett krispigt ljud. Att man verkligen får detta är en starkt bidragande faktor till att plattan lyfter det där extra snäppet, för låtmässigt ligger ”All Guts, No Glory” på en riktigt anständig nivå.

”All Guts, No Glory” är ingen platta som kommer gå till historien som en klassisk platta, men det finns tillräckligt med habil hantverksskicklighet för att jag ska plocka fram betygen i den övre delen av skalan.