Sectu
"Inundate"

Användarbetyg: 2.3/10
Antal röster: 42

Läst: 1883ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-08-16

Sectu - Inundate
ag har haft stockholmarnas platta i min ägo ett tag, men av olika anledningar har det inte blivit av att jag skrivit om den förrän nu. På ett sätt är jag glad för det, ty ”Inundate” är trots sin förrädiskt enkla yta en skiva som vinner i längden. Här vimlar av snygga finesser som skvallrar om att bandet verkligen inte är några noviser. Är man analytiker av ackord misstänker jag att man kommer att njuta i fulla drag då detta verkligen är en gitarrbaserad platta - riff av högsta kaliber staplas i högar och solona ligger på samma höga nivå. Att skivan har försetts med en för ändamålet väldigt väl lämpad nivå gör att man i sanning hör varenda liten grej som Stefan Lundgren och Anders Ericsson gör.

Trummorna är habilt hanterade av Calle Bäckström - han spelar för låtarna på ett förtjänstfullt vis och det finns även här en mängd verklig mumma om man gillar tekniskt trumspel. Samtidigt svänger det bitvis på ett rent groteskt härligt vis. Jag tänker då framför allt på låtar som Unseeing Divine och Incantation Of The Lost Continent som är plattans två starkaste låtarna.

Faktum är att hela plattan ligger på en väldigt jämn och bra nivå - enda överflödslåten är Ceremonial March då bandet blir alltför pretentiösa och styr rakt ut i artyland, men i övrigt är detta en synnerligen kompetent debutplatta från ett väldigt begåvat band. Ska bli hur kul som helst att följa SECTUs vidare härjningar.