Fleshgod Apocalypse
"Agony"

Läst: 1366ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-08-15

Fleshgod Apocalypse - Agony
Ett tips: lyssna inte på ”Agony” när du är bakfull - den överväldigande mäktigheten blir då, i alla för mig, alldeles för knäckande. Italienarna i FLESHGOD APOCALYPSE tar med debuten för nya labeln Nuclear Blast steget fullt ut i geografin där massiva orkestermattor samsas med blastbeats och rejält med gitarrekvilibristik - känslan jag får stavas massiv mäktighet och rejält med flis lagd på produktionen.

I den tonkaskad som skivan bjuder på finns på det stora hela inga andningspauser, om man inte räknar med The Forsaking som drar ner på tempot, men inte graden av mäktighet. Jag blev vid första genomlyssningen totalt golvad. Visserligen fanns det symfoniska anslag på ”Oracles”, men detta - jösses vilka mattor! Och det fungerar faktiskt förvånansvärt väl, även om plattan inte vinner på att lyssna på den mer än två gånger på raken - det blir som att sätta i sig två Schwartswaldtårtor rakt av.

Mäktigheten är som ni säkert förstår det som förvandlar ”Agony” till ett tveeggat svärd - man njuter stundtals, men ledsnar emellanåt på den vräkighet bandet står för och att ta pauser ibland blir nästan tvunget när man lyssnat mycket på plattan. Trummisen Francesco Paolis spel är det som mest drar ner betyget, inte för att han saknar chops, men för att han i stort sett har trillat i blastbeatgrytan totalt - det går fort, låter tufft, men blir i längden alltför repetitivt för att jag ska tycka att det är nån mening - och då klassar jag mig verkligen som en blastbeatfanatiker - att enbart lira på detta sätt.

Ändå kan jag inte slita mig från tanken att kvintetten är bland det mest spännande och aggressiva som Italien har spottat ur sig i musikväg överhuvudtaget. Med den uppbackning som NB kommer ge bandet kan FLESHGOD APOCALYPSE gå långt och sätter man ”Agony” bredvid ”Oracles” så inser man fort att bandet är på god väg att skaffa sig en stark katalog att presentera på gigen. Men som helhet blir ”Agony” lidande av att bandet har valt vägen som stavas extra allt i kubik - och även om det känns fel att använda ordet ”urskillning” i en text om extrem metal hade det inte skadat om bandet inte hade haft hela foten på gaspedalen rakt igenom skivan.