Falconer
"Armod"

Användarbetyg: 3.2/10
Antal röster: 46

Läst: 2392ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-08-01

Falconer - Armod
”Hur fanken ska FALCONER kunna toppa detta?” Så avslutade jag min recension av bandets förra skiva, ”Among Beggars and Thieves”. Det enkla svaret är att FALCONER på ”Armod” väljer att gå i en helt annan riktning.

Redan innan skivan släpptes lät Stefan Weinerhall, bandets låtskrivare och starke man, meddela att ”Armod” skulle vara mycket mer inriktad på folkmusik än någon av bandets tidigare skivor. Han meddelade också att denna nya inriktning endast skulle gälla för just den här skivan. Med detta ringande i öronen blir min förvåning och glädje stor när den inledande låten Svarta änkan drar igång med dubbeltramp och ett aggressivt riffande. Mot slutet av stycket kommer ett lugnare parti där Mathias Blad tillsammans med sin syster Heléne Blad bjuder på ett oerhört vackert och finstämt mellanspel, följt av ett snyggt gitarrsolo. Låten tillhör de bästa som bandet har släppt ifrån sig. FALCONER lugnar ner sig lite i inledningen på den efterföljande Dimmornas drottning, bara för att därefter leverera något av det hårdaste i bandets historia. Det härliga stycket Griftefrid inleds med vackra körer för att sedan braka loss i ett furiöst blast beat! Såvitt jag vet är detta första gången något sådant kan höras från FALCONER. Karsten Larsson (KING OF ASGARD, ex-MITHOTYN) får jobba hårt bakom trummorna i detta stycke och gör även i övrigt en helgjuten insats skivan igenom. Larsson är dock inte ensam – i vanlig ordning briljerar sologitarristen Jimmy Hedlund och förgyller ”Armod” med helt fantastiska solon som har en perfekt avvägning mellan teknik och känsla.

Folkmusiken då? Jodå, FALCONERs ordinarie sättning har tillfälligt utökats med violin, cello och flöjt som smälter in i ljudbilden på ett mycket naturligt sätt. Tidigare nämnda Heléne Blad förhöjer också skivans kvalitet. När det gäller låtmaterialet har endast fyra av skivans elva spår komponerats helt av Stefan Weinerhall, men dessa håller samtliga högsta klass. Weinerhall har en sällsynt förmåga att få ihop metal och folkmusik till en organisk helhet. För dem som känner till hans textförfattande kommer det inte precis som någon överraskning att låtarna inte berättar några solskenshistorier (detta bör också framgå av skivans titel). Traditionsenligt bjuds vi på svek och ond bråd död. Tre av de övriga låtarna (Herr Peder och hans syster, Fru Silfver och Grimborg) bygger på medeltida ballader som omarrangerats av Weinerhall och Blad och sedan tonsatts på nytt av Weinerhall. Skivan innehåller även två helt instrumentala tolkningar av traditionella svenska folkmusikstycken samt en avskalad cover på Cornelis Vreeswijks Grimasch om morgonen, som Mathias Blad förvaltar fint. Blad är en yrkesman ut i fingerspetsarna (till vardags verksam vid Lerbäcks teater och Värmlandsoperan) och har en närvarokänsla i sin vackra röst som berör mig på ett sällsynt sätt. Ett fint exempel på hans förmåga ges i Jimmy Hedlunds arrangemang av den svenska folkmelodin O, tysta ensamhet (mer känd som Visa från Utanmyra), med text av 1700-talsskalden Olof von Dalin. En sak som ytterligare bidrar till folkmusikkänslan på skivan är att samtliga stycken är skrivna på svenska. Denna stora förändring märks knappt, eftersom den känns så naturlig! På den limiterade utgåvan finns dock fyra av spåren med engelsk text. Kul för bandets utländska fans, men vid en jämförelse kan jag konstatera att låtarna gör sig bättre på svenska.

FALCONERs nya skiva innehåller som vanligt vackra melodier, mörka och stämningsfulla texter samt en smakfull avvägning mellan hårdhet och finstämdhet. Frågan är emellertid om bandet någonsin har låtit så här helgjutet. Stefan Weinerhall har som sagt förklarat att denna skivas fokusering på svensk folkmusik ska vara en engångsföreteelse. När FALCONER låter så här har jag emellertid inga som helst invändningar mot en fortsättning på spåret med mer folkmusik och svenska texter.

/Mats Manhammar