"Pressure And Time"

Användarbetyg: 2.5/10
Antal röster: 52

Läst: 2544ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-08-01

Rival Sons - Pressure And time
Efter att ha hört RIVAL SONS självbetitlade digitala EP var jag såld, fy tusan vilket sväng de får till. Så det var med stor spänning som jag tog mig an ”Pressure And Time”.

Årets rockalbum är här, så startar pressmeddelandet om den nya plattan med amerikanska RIVAL SONS. Hade jag inte känt till bandet innan kanske jag hade fnyst lite åt raden eller ryckt på axlarna, visst har det kommit en hel del riktigt bra plattor i år, men denna är tamejtusan inte långt ifrån.

RIVAL SONS är ett band som inspirerar motstridiga känslor. Återskapande men samtidigt uppfriskande av det sound och sväng som förde oss till den tyngre musik som vi frossar i idag. Sönerna har injicerat retro-rockscenen med en perfekt balans, och de är otroligt duktiga på vad de gör, vilket är att leverera en klassisk och starkt bluesgenomsyrad hårdrock. Tjocka bluesiga riff och basgångar, stor, lätt sexig rock 'n' roll sång och massor av trumvirvlar som får en att vifta på fossingarna. De har lärt sig sitt hantverk och det märks tydligt att de har lyssnat på de gamla mästarna och att influenserna är slående. Redan på det första spåret från skivan är man fast i svänget som grabbarna skapar och så här fortsätter det.

Titelspåret får tiden att verkligen hoppa tillbaka till 70-talet, in i ett töcken där tapeterna gulnar, mina vida bruna manchesterbyxor kliar, Dirty Harry flimrar fram på skärmen på den svartvita Tv:n, jag kastar ett öga ut genom fönstret och ser en sprillans ny Pontiac GTO av årsmodell 71 som glider in på parkeringen, man ser hur den nypolerade blå färgen speglar sig i asfalten och man kan svagt höra hur LED ZEPPELIN spelas i bilen. När dryga tre minuter har passerat och jag väcks upp undrar jag vad tusan som hände.

Skivan innehåller fler härliga spår, ta Burn Down LA som exempel, det är ett tungt nummer toppat med en klassisk rytmgitarr. Save Me är ett snabbt funkigt nummer med massor av själ. Gypsy Heart är en vokalmässigt stark låt med skön bluesig stämma. White Noise är en riktigt stark låt som startar med raderna ”Det är ett budskap som kommer till mig på min TV-skärm varje gång jag försöker slå på den, säger att jag är underlägsen och ofullständig, jag är en idiot och ska vara nöjd med vad jag har” ett av RIVAL SONS lite djupare texter, politisk influerat ja, men låten är fortfarande en fullständig rocker. Klassisk groove med låtar som Young Love och Only One. Balladen Face Of Light avrundar skivans intensiva 30 minuter, en mycket vacker sak som får pubeshåren att nästan resa sig. Jay sjunger så känslosamt att det är läskigt. Här finns både själ med självsäkerhet som heter duga, men framförallt ett underbart sväng som alla mina cylindrar sparkar igång på.

Omslaget till ”Pressure and Time” är gjort av ingen mindre än Storm Thorgerson, som gjort omslag åt PINK FLOYD, LED ZEPPELIN, MUSE, BIFFY CLYRO, MARS VOLTA och EUROPE för att nämna några.

Det är rätt spännande att ett band som RIVAL SONS hamnar på Earache Records som är en traditionell death metal-etikett.

Det finns mycket rå kraft och passion som sipprar ut igenom albumet och det här är en imponerande release. Detta är ett album som du måste äga om du har en kärlek till rötterna av den musikaliska historia vi har ärvt.

Om dessa män fortsätter på detta sätt kan de verkligen slå big time.

/Janne Sandstén