Fair To Midland
"Arrows And Anchors"

Användarbetyg: 2.7/10
Antal röster: 46

Läst: 1701ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-08-01

Fair To Midland - Arrows And Anchors
FAIR TO MIDLAND har aldrig varit lätt att klassificera, och att hitta ett fack som de passar in är riktigt svårt. Bandet har en beskrivning som ”pop, rock, folk, prog metal” vilket är en bra början i alla fall.

Det är fyra år sedan FAIR TO MIDLAND släppte sitt magnifika album ”Fables From A Mayfly” och väntan på ett nytt album har vuxit sig starkare från varje gång plattan har snurrat hemma. De tog verkligen tid på sig att författa ett nytt verk, men det var det värt. Jösses vilket album FAIR TO MIDLAND har skapat tillsammans med Joe Barresi (KYUSS, MELVINS, QUEENS OF THE STONE AGE, COHEED & CAMBRIA, TOOL m.fl.) som stått för produktionen.

FAIR TO MIDLAND är ett band som förtrollar den alternativa rocken och lägger till en myriad av nya egenheter och facetter och skapar något eget. På det här magiska albumet finner du massor av olika typer av musikaliska egenheter och skivan hoppar igenom så många olika moment att det är omöjligt att skilja dem alla åt, allt faller så naturligt att inget blir konstigt eller udda. Här finns massor av otroligt välgjorda låtar och bandet har ett unikt tillvägagångssätt i sitt låtskrivande och skapar en individuell identitet och struktur i sina låtar, med en djup känsla av mening.

Cliff Campbell imponerar med sina riff, Brett Stowers och Jon Dicken i rytmsektionen ser till att hålla ljudbilden tung och trög under hela resan. Keyboardisten Matt Langley med sina enkla men strålande melodier bygger upp låtarna. Darroth Sudderths röst är en av de absolut häftigaste denna jord har att erbjuda i dagsläget, med en spännvidd och talang som ingen annan besitter. Allt han gör låter så naturligt att det nästan är äckligt.

Det här är verkligen en spretande historia som tar lyssnaren på ett riktigt musikaliskt äventyr.

Plattan startar med ett kyrkligt tema i Heavens to Murgatroyd, där orgeltonerna sjungs fram och man hör en dov predikan innan det är dags för Arrows & Anchors att ta vid på allvar. Med en kakofoni av kaos river de loss en riktig rökare med Whiskey & Ritalin och jag jublar av glädje när låten far fram som en skenande lådbil.

Där efter följer första singelsläppet från skivan Musical Chairs som är lite mer radiovänlig, men tillräckligt stökig för att hålla mitt intresse vid liv, inleder med ett fint pianointro och därefter tar låten fart. Det som är tydligt med låten är den lekande basgången som är så påtagligt tjock att den liknar Libanesiskt kaffe.

Uh-Oh, som är en fullminerad massa av skönsång med en snabb melodi och en refräng som sitter som en smäck. Sedan är det dags för en av skivans mest intressanta spår, Amarillo Sleeps On My Pillow som i sig är en rätt märklig historia, musikaliskt sett. Pompöst, hårt, folkligt och stökig men otroligt vacker, allt på samma gång, man kan höra hur ett banjoriff blöder igenom den redan fläskiga ljudbilden som låten har på ett helt magnifikt sätt.

Den som sticker ut lite i mängden är Rikki Tikki Tavi som med sitt humoristiska inslag av galenskap far fram upp och ner som en virvelvind likt SYSTEM OF A DOWN. Detta är definitivt albumets mest bisarra spår och förmodligen det mest minnesvärda.

Medan A Loophole In Limbo och Short-Haired Tornado är mer melodiöst drivna spår och är lite mer diskreta i sin framtoning, båda håller dock mycket hög klass. Plattan innehåller även fyra instrumentala spår med stora och intressanta titlar som Three Foolproof Ways To Buy The Farm, The Upset At Baily Bridge och Typhoid Mary Sends Her Best. Skivan avslutar med 11 fantastiska minuter i The Greener Grass.

Albumet innehåller 15 spår som är ambitiösa, anmärkningsvärt skiftande och oändligt utmanande. En platta som garanterat kommer att ligga på årsbästalistan och ett klockrent köp.

/Janne Sandstén