Fleshgod Apocalypse
"Oracles"

Antal röster: 34

Läst: 1843ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2011-08-01

Tekniskt briljant musik ger mersmak
Redan under första låten på ”Oracles” In Honour Of Reason tänker jag att detta band måste ju komma från Polen. Teknisk death metal som låter och framförs på detta sätt brukar komma därifrån nämligen. Därför blir jag glatt överraskad när jag tar reda på att bandet kommer från Italien! Ärligt, hur många kan nämna ett band från Italien som spelar death metal, eller inte nämna LACUNA COIL? Jag kunde det uppenbarligen inte.

”Oracles” bjuder på en fullständigt majestätisk uppvisning i rens – det saknas visserligen inte mer melodiska partier, men röjet är det centrala. Sångaren/gitarristen Francesco Paoli growlar på ett oerhört förtjänstfullt vis – en ljuvligt köttig röst som funkar alldeles utmärkt i den mer än asfaltstunga produktionen. Sessionstrummisen Mauro Mercurio blästrar på likt en frustrerad Laziosupporter som precis fått veta att hans lag kommer relegeras från Serie A – det är fullständigt härligt att lyssna på hans pugilistiska uppvisning.

Jag ska ärligen erkänna att inte hela plattan håller toppkvalité – men kompromisslösheten i låtarna får mig att göra frivolter emellanåt. Kompromisslösheten är också vad som får låtarna att flyta ihop likt malacofiskar i solsken, trots att bandet har en arrangör/pianist i Francesco Ferrini som har arrat klassisk musik som mellanstycken. Det funkar sådär kan jag säga.

Att detta gäng har signerats av Nuclear Blast på ett världsomspännande kontrakt förstår jag dock – ”Oracles” är en mycket stark fullängdsdebut, och kommande plattan ”Agony” är sannerligen inte en svag platta den heller. Detta gör att jag verkligen ser fram emot att följa detta gäng av brutalspelande italienare framöver.

Namn: Patrik B | Datum: 2011-08-05 20:46:59

Klart intressanta, skall lyssnas igenom. Normalt är detta lite väl aggro när man nu börjar komma till åren, men bara deras cover av Blinded by Fear gör ju att man måste ge dem en chans.
Namn: Martin Bensch | Datum: 2011-08-11 13:25:40