Razorback
"Deadringer"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 0.4/10
Antal rster: 28

Lst: 1342ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-06-11

Mixa en cocktail av gamla avdankade medlemmar från Rage, Silent Force, Masterplan, Axel Rudi Pell, Malmsteen och du får svensktyska Razorback. Mina fördomar till trots försöker jag stifta bekantskap med denna silvergråa slitvarg där heavymetal i den gamla skolan står överst på listan. Efter bildandet 2002 kommer nu det tredje albumet i ordningen, ”Deadringer”.

Ett trolskt intro inleder skivan innan titelspåret tar fart. Nog är det lite avdankat alltid. Det känns som om jag förflyttats till en postapokalyptisk 80-talsvärld endast befolkat av blekfeta fotbollstyskar i medelåldern. Visst har vi att göra med klassisk heavymetal här. I ”Last Man Standing” har vi alla ingredienser som bör finnas i en sådan här flottig bratwurst. Lite avslaget riffande, klassiska trumkomp och bluesiga gitarrer. Det som stör mig dock är att detta verkligen låter gammalt. Visst, kärleken till genren kanske inte bidrar med större musikaliska utflykter men detta är metal för ålderdomshemmet. ”Hero” försöker sig på att vara ett storslaget epos men faller rätt platt i det mjäkiga arrangemanget. Att sjunga om slagfält, hjältar och allmänna bravader görs av så många band nu för tiden. Grejen är den att de är hälften så gamla. Ingen glöd finns hos Razorback, bara ett försök att hålla sig kvar i en åldersrasistisk bransch.

”Line Of Fire” låter emellertid som en riktig uppryckning för plötsligt blir gitarrerna arga och sångaren låter direkt mer passionerad. Vad hände? Detta är ju riktigt bra! Nämen? Lyssna, vilket solo! Är det plötsligt deras barnbarn som spelar? Så här fortsätter det, plötsligt blir det ett jävlar anamma innan semi-balladen ”Miracle Baby” lugnar ner alla stridspittar. En första hälft på ”Deadringer” som i hög grad låter passé och en andra hälft som låter riktigt bra. Så kan jag sammanfatta mitt schizofrena intryck av skivan. Jag förstår ingenting…

/Tomasz Swiesciak