Hate Eternal
"Phoenix Amongst The Ashes"

Antal röster: 42

Läst: 2280ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2011-06-01

Årets hårdaste mangel? Check!
Erik Rutans track record, som förutom fjorton år med HATE ETERNAL även innefattar medlemskap i MORBID ANGEL och att av Decibel Magazine ha röstats fram som en av dödsmetallens 20 mest inflytelserika och bästa gitarrister, talar måhända för sig själv. Men, för att vara övertydlig: killen vet hur man komponerar genuint illasinnat idiotmangel i den högre skolan. Ackompanjerad av sina vapenbröder Jade Simonetto på trummor och J.J. Hrubovcak på bas, förklarar Rutan krig mot världens alla trumhinnor. På "Phoenix Amongst The Ashes" mosar HATE ETERNAL på med en överväldigande mix av blastbeats, tekniskt gitarrlir, skitförbannad growl (pardon my french) och dubbelkaggar från helvetets allra mest glödgade vrår.

Vid en första genomlyssning är det hela nästan en smula mycket att ta in, och nyanserna drunknar något i den rena urkraften i jänkarnas aggression. Så småningom utkristalliseras dock ett faktum som orsakar tummen upp: Rutan & Co har faktiskt gömt en serie rätt vassa låtar där i mitten av allt tumult. Såväl The Eternal Ruler som Thorns Of Acacia är visserligen otäckt snabba mangelbitar, men lyckas ändå bjuda på ett par rätt snygga hooks (särskilt den sistnämnda, som bär ett visst släktskap med BEHEMOTH). Titelspåret är skivans bästa, och dess i sammanhanget eleganta mollslingor lutar sig säkert mot Simonettos brutala trumspel. Löjligt tunga Hatesworn, sprungen ur samma källa som NILE, erbjuder en snygg kontrast mot det annars genomgående höga tempot.

Det man möjligen ändå kan hålla emot HATE ETERNAL är just det, att tempot en så stor del av tiden är ruskigt högt. Som lyssnare måste man verkligen se till att vara fokuserad, annars är det lätt hänt att detaljerna förloras i den helvetiska malströmmen av ultrahård dödsmetall. Apropå malström, förresten: vill ni höra årets hittills sjukaste två minuter, spanar ni in inledningen på The Art Of Redemption. Detta psykotiska kaos liknar garanterat inget annat ni hört på länge! Nåväl; det sammanlagda slutintrycket blir trots allt gott, och Rutans anhang gör klart att övriga band i den hårdare skolan som tänker sig släppa album i år, kommer att få jobba fram rätt rejält med svett för att slå "Phoenix Amongst The Ashes" på fingrarna...

Namn: Robert G | Datum: 2011-06-01 17:50:50

Grym recension. Bra text som får mig att vilja utforska denna HE-platta
genast!