Radiance
"The Burning Sun"

Antal röster: 52

Läst: 1231ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-05-01

RADIANCE - "The Burning Sun"
Sami Raatikainen som vanligtvis trakterar sjusträngad lyra i det tekniska death metal-bandet NECROPHAGIST, har inte legat på latsidan under bandets lediga tid. Efter tre års slit och en klar vision släpper han nu debutalbumet med sitt soloprojekt RADIANCE, där han hanterar alla instrument, producerandet och mixningen. Sången framförs av Noora Häkkinen och självaste Mats Levén som har band som TREAT, YNGWIE MALMSTEEN och THERION på sin meritlista.

”The Burning sun” skall ses som ett 49 minuters epos som av praktiska skäl delats upp i 7 spår. Rhythmsektionen påminner stundtals mycket om MESHUGGAHs precisa riffande, detta kompletteras med atmosfäriska keyboardmattor och prominenta sång- och gitarrmelodier. Efter ett kortare intro titulerat Lambda 475 brister titellåten ut, vilken inte kan ses annat annat än som en ren uppvisning i hur olika influenser kan kombineras till något helt enastående. Jag visste redan sedan tidigare att Sami var en överjävlig gitarrist, men i solona framförda i The Burning Sun överträffar han sig själv, det är helt enkelt sjukt bra. Downward Spiral fortsätter i samma anda som titellåten, vi bjuds på stämningsfulla klassiska arrangemang, blandat med stenhårt riffande, vacker kvinnosång och gitarrsolon i världsklass.

Jag visste inte riktig vad jag skulle förvänta mig av RADIANCE, om det skulle vara i samma musikaliska spektrum där NECROPHAGIST existerar eller något helt annat. Trots att jag är ett stort fan av NECROPHAGISTs tongångar gläds jag över att Sami valt att gå en helt annan väg med sitt soloprojekt. ”The Burning sun” uppvisar ett imponerande sinne för låtsnickrande, en Mats Levén i högform som framför sången med en sådan närvaro och känsla vilket fullbordar låtarna och ger dem ett högst personligt uttryck. Denna platta var en positiv överraskning och kan varmt rekommenderas. Den finns för övrigt tillgänglig på bandets hemsida för streaming.