Ginger Trees
"Along With The Tide"

Antal röster: 27

Läst: 1763ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-05-01

GINGER TREES - "Along With The Tide"
Boråsbaserade GINGER TREES hämtar inspiration från prominenta akter som PINK FLOYD, PORCUPINE TREE och URIAH HEEP. Med ena benet rotat i progressiv rock och det andra fast förankrat i ett arv från 70-talet bjuds lyssnaren på en resa som innefattar både enorma höjder och en del dalar, ständigt ledsagad av sångaren Rasmus Blomqvists säregna och vackra stämma. I centrum står melodierna, i ensamt majestät tillåts de breda ut sig över den tid som behövs, och GINGER TREES skapar totalt sett ett eget sound. De kombinerar alla olika inspirationskällor till något eget som stundtals är riktigt bra!

"Along With The Tide" är bandets andra album, och trots att det enligt bandets egna utsago krävt tre år av hjärt- och huvudvärk så undrar jag om det inte hade kunnat bli än bättre med lite kritiska öron? Inledande Forever This Longing är relativt trist och träig, och en sådan låt som jag hoppar över efter ett par lyssningar. Powerballaden New Day är däremot ett sådant glimrande örhänge att den får håret att resa sig på armarna när jag lyssnar på den. Poseidon är en lektion i hur man snickrar en episk progressiv låt, och Ghost Of Another Age bjuder på ren rock'n'roll med sväng - medan Breathe är påträngande på ett sätt som inte är speciellt angenämt. Ojämnheten består inte bara i de olika sorter av låtar som bandet bjuder på, utan även i dess kvaliteter. Och det är synd, för när GINGER TREES är som bäst så vill jag inget annat än att dela detta med hela världen.

Nåväl, bandet har en egen identitet och lyckas mejsla ut en plats för sig själva i dagens snabba mediakarusell. Sångaren Rasmus besitter också en alldeles egen röst som garanterar att bandet står ut, speciellt som bandet har ett skönt sväng att backa upp det hela med. Dessutom bjuder man på riktigt bra, finurliga och tänkvärda texter (som för övrigt finns publicerade på bandets hemsida för den som är nyfiken). Jag känner mig övertygad om att det blir fler plattor med GINGER TREES, och att den kommande resan blir spännande för oss som följer med!

Bästa spår: Otvivelaktigt New Day, även om det antagligen är mer pop än hårdrock...