Scar Symmetry
"The Unseen Empire"

Användarbetyg: 1.0/10
Antal röster: 42

Läst: 1796ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-04-16

Scar Symmetry - The Unseen Empire
Ny platta från ett av landets starkaste band inom den melodiska dödsmetallen, SCAR SYMMETRY, renderar alltid i ett mentalt nu jävlar-utrop i min skalle. Bandet har lyckats med att bibehålla mitt intresse sedan klassiska och ofrånkomliga jämförelseobjektet ”Pitch Black Progress” från 2006. Detta är såklart en smula orättvist – att hävda att bandet fortfarande har relevans med efterkommande släpp är såklart ett uppenbart faktum, och föregångaren till nya ”The Unseen Empire” 2009 års ”Dark Matter Dimensions” vann efter ett försvarligt antal lyssningar en plats på min personliga årsbästalista det året. Att just denna platta krävde ett antal lyssningar innan den verkligen lyfte har gjort att jag i förstone närmade mig senaste plattan med samma attityd – och det känns fortfarande som ett riktigt tillvägagångssätt. Jag kommer därför inte att bli förvånad om jag blir tvungen att gå tillbaks och höja betyget vid ett senare tillfälle.

Har man hört SCAR SYMMETRY sedan innan kommer ”The Unseen Empire” att förvåna – ljudbilden är precis lika maffigt uppstyrd som man vant sig vid på samtliga släpp av bandet. Det låter helt enkelt oerhört bra om bandet, vilket också brukar vara fallet på bandet spelningar. Inledande The Anomaly känns också som en stark öppningslåt med riktigt snygga harmonier och tillräckligt mycket partyfaktor för att låten ska kunna bli en riktig höjdare live. Sångarna Robban Karlsson och Lars Palmqvist skämmer i vanlig anda bort öronen med riktigt bra insatser. Likadant är det i efterföljande Illuminoid Dream Sequence som fläskar på med ett tungt, fullödigt sväng och aningens snärtiga verser som jag tycker fungerar riktigt bra. I samma stil går hela plattan på: det är habil, välljudande melodisk dödsmetall man får sig till livs.

Det jag har att anmärka på är att det känns som om jag redan har hört plattan innan – det finns rent utvecklingsmässigt inte så stora skillnader mellan bandets plattor som jag skulle önska. Att hitta sin nisch på det sätt som SCAR SYMMETRY har gjort är absolut ingen dålig bedrift, och det finns gott om band som är betydligt sämre än dalagänget inom subgenren, det ska gudarna veta. Ändå sitter jag och faktiskt längtar efter små detaljer som bryter mönstret från tidigare släpp. Jag kräver verkligen inte att bandet ska flippa ut och börja ta in djurlätessamplingar eller balalajkor i sin musik, men det känns som om bandet skulle behöva utveckla sin musik lite mer för att inte bara bli ett band som gång efter annan ger ut stabila men ack så trygga plattor.

Om SCAR SYMMETRY nu väljer att göra just detta, ja, det finns ju betydligt sämre grejer att göra, för trots allt vet bandet precis vad som funkar – och trots mina invändningar är ”The Unseen Empire” en vid skrivande stund en riktigt bra platta med potential att rankas högre i framtiden. Betyget skall tolkas som en stark sexa.