Rotten Sound
"Cursed"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 20

Läst: 2109ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-03-17

Mästerlig grindcore
Som svårligen beroende av NASUM blir det svårt att inte jämföra övrig grindcore mot denna måttstock – trots att det kanske är en smula orättvist. När man då får höra ROTTEN SOUNDs ”Cursed” kan man inte annat än jubla – för detta når verkligen upp till de närmast groteskt högt ställda förväntningar jag hade på plattan efter den övrigt rent löjligt starka diskografi bandet är skyldig till.

ROTTEN SOUND gör det mesta rätt – visst finns här ett rens som ska finnas i all grindcore, här finns nickarna åt NASUM och NAPALM DEATH som jag verkligen uppskattar, här finns det fullkomligt knäckande tunga sväng som fler grindcoreensembler borde ta efter. Här finns också den goda smaken att inte kräma på med mängder av låtar – nu får vi 16 distinkta stycken där man direkt hör att det är ROTTEN SOUND man lyssnar på – och därmed en platta som klockar in på runt 30 minuter. Perfekt längd om ni frågar mig – och när låtarna är så ursinnigt starka som de är blir impulsen att trycka på play direkt efter att sista låten Doomed klingat ut väldigt lätt att ge efter för. Det blir helt enkelt – precis som man önskar sig med varje platta egentligen – mycket lättare att lista det lilla man inte gillar, för även om ”Cursed” är bra har även solen sina skönhetsfläckar. En för att vara exakt – en minut in i Scared har man lagt på en riktigt i mina öron illaljudande effekt på sången. Det är det enda jag har att invända mot.

Finländarna visar upp, det har ni förstått vid det här laget, en klockren känsla för vad som är möjligt att göra när man drar åt samma håll. Bra låtar är ju ett första steg, men också sättet som de framförs på är ju inte helt oväsentligt. Att vi inte har med några noviser att göra är väl inget som direkt förvånar – gitarristen Mika Aalto, basisten Kristian Toivainen, trummisen Sami Latva och Keijo Niinimaa på sång har hållit på ett tag och vet i sanning hur man trakterar sina instrument. Att man också har den goda smaken att ta in ett koppel riktigt intressanta gästartister i form av bland andra gastaren i MISERY INDEX Jason Netherton i inte mindre än fyra nummer, L.G. Petrov från ENTOMBED på två käftsmällar till låtar gör verkligen inte saken sämre.

ROTTEN SOUND har lyckats göra en verkligt stark platta – jag har mycket svårt att se hur någon ska kunna toppa detta mästarprov i grindcore under 2011. Jo, det är så pass bra att jag redan nu vill utse ”Cursed” till årets grindcoreplatta. Gillar man denna typ av musik och inte går ur huse och skaffar ”Cursed” då är det något fel.

Läs även:
Recension av Exit