Eradication
"Dreams of Reality "

Antal röster: 40

Läst: 1266ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-03-01

ERADICATION - "Dreams of Reality "
Londonbaserade ERADICATION visade redan på 2009 års ep ”Extinction Is Inbound” att de var ett band att räkna med. Nu släpper de sin debut döpt till ”Dreams Of Reality” som utstrålar mäktig thrash metal från första gitarrackord. Det är nog ingen större hemlighet från vilken stad i USA som ERADICATION hämtat merparten av sin inspiration. Jag pratar naturligtvis om San Fransisco och bandet är givetvis husgudarna TESTAMENT. Det precisa och snabba riffandet men även starka melodier har de gemensamt vilket är en fröjd för ens hörselgångar. Det flörtas även en hel del med death metal vilket i detta sammanhang nästan är mer en nackdel än en fördel, då det finns en hel oränknelig skara band som kör på samma koncept.

Efter ett verkningsfullt intro presenteras Fascination In Torture, en rifforgie som för blickarna tillbaka till åttiotalets glansdagar med sitt tighta riffande. Fortsättningsvis radas hitsen upp i rasande takt i Outlive Me, The Prophet, Dreams Of Reality. Tuggande gitarrer varvas med behagliga melodier, snygga gitarrsolon, variation i tempo, vilket ger skapelserna kontrast och effektfullhet.

ERADICATIONs debutalbum är en imponerande uppvisning i thrash/death metal, ett starkt låtmaterial, snygga och minnesvärda riff. Det är dessa faktorer som gör att bandet är en av de bättre i sin genré. Men tråkigt nog envisas även ERADICATION att köra med growl när det så uppenbart hade blivit betydligt bättre med vanlig sång. Jag föreställer mig en stark karismatisk sångstil i samma anda som Chuck Billy och Phil Anselmo, vilket hade fått låtarna att lyfta ännu mer. Men eftersom detta är bandets debutalbum finns det mycket utrymme för utveckling, så håll ögonen öppna för de går en synnerligen ljus framtid till mötes.

Bästa låt: The Prophet