Evergrey
"Glorious Collision"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 28

Läst: 1795ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-02-01

Evergrey - Glorious Collision
EVERGREY har släppt ett antal mästerverk genom åren i albumen ”Solitude Dominance Tragedy”, ”In Search for Truth” och ”Recreation Day”. De verkade ta alla kloka beslut karriärmässigt samtidigt som de behöll sin musikaliska integritet men föll i mina ögon när de 2006 släppte ”Monday Morning Apocalypse”. Ett resultat av ett samarbete med Sanken Sandquist och Stefan Glauman som är kända för att ha producerat både RAMMSTEIN, BON JOVI och DEF LEPPARD. En mer kommersiell framtoning presenterades, men de starka låtarna lyste med sin frånvaro. Bandet har inte riktigt återhämtat sig musikaliskt efter denna störtdykning och nu är bandet tillbaka med sin åttonde studiogiv, efter att tre femtedelar av bandet hoppade av förra året. Grundaren, gitarristen och sångaren Tom S. Englund är kvar samt keyboardisten Rikard Zander, de kompletteras av Marcus Jidell på gitarr, Johan Niemann på bas och slutligen Hannes Van Dahl på trummor.

EVERGREYs musicerande kan närmast beskrivas som en hårdare men mer lättillgänglig variant av DREAM THEATER, alltså progressiv metal med ett fokus på minnesvärda melodier, köttiga riff och keyboardmattor. “Glorious Collision” inleder starkt med Leave It Behind Us, en gitarrdriven låt, med starka melodier och en refräng som sätter sig efter första genomlyssningen mycket tack vare en helgjuten pianoslinga. Sången är som vanligt väldigt framträdande och passar musiken klockrent med dess lidelsefulla framtoning. Efterföljande You krossar med tungt riffande och en vers bestående av en effektfull gitarrslinga som fullbordas med en bedårande refräng. Restoring The Loss inleds med ett riktigt höjdarriff men resten av låten ljuder förbi utan att avge något bestående intryck. Andra starka låtar värda att nämna är Out Of Reach samt It Comes From Within.

Varken utförandet eller produktionen finns det något att anmärka på dock hade låtmängden kunnat kortats ner en aning. Det verkar som medlemsbytena gynnat EVERGREY, det låter bättre än på mycket länge, tråkigt nog så lyfter aldrig albumet till den nivå som jag vet att de är kapabla till. Många av skapelserna känns mer eller mindre som utfyllnad, dessutom får de lugna partierna alldeles för stort utrymme vilket gör att många av låtarna står och stampar på tomgång. Trots detta är ”Glorious Collision” EVERGREYs starkaste giv på mer än ett halvt decennium, men det når tyvärr inte upp till forna stordåd.