Rotten Sound
"Exit"

Releaseår: 2005

Antal röster: 48

Läst: 1995ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2011-01-01

Rotten Sound - Exit
27 minuter ren ljungeld. Så skulle man kunna beskriva ”Exit”, 2005 års dänga från finska grindcoreorkestern ROTTEN SOUND. Med en produktion som förtjänstfullt rattats in av hädangångne Mieszko Talarczyk vräker bandet sin synnerligen välkomponerade musik ut över lyssnaren. Att det faktiskt är tvunget att kunna urskilja låtidéer är vad som i mina öron skiljer en bra grindcoreplatta från en dålig – att bara kunna spela snabbt under de försvinnande korta sekunder låtarna oftast varar räcker inte. Denna grundsten har ROTTEN SOUND anammat på ett oerhört förtjänstfullt vis, utan att för denna saks skull tappa fotfästet i idén att grindcore inte handlar om att sjunga vaggvisor utan att demonstrera ett raseri.

Nu får man 18 verkligt stenhårt blästrande stycken musik som verkligen går hem hos mig – första riktiga höjdarlåten är Maggots, en 34 sekunders urladdning med mer relevans än samtliga idolvinnares kräkmedel till musik.

ROTTEN SOUND är ett band som på ”Exit” drar åt samma håll – Keijo Niinimaa vrålar som en besatt ut sitt raseri, medan Mika Aalto och Toni Pihlaja nog måste ha spräckt ett och annat nagelband för jösses vad det liras loss. Som vanligt står dock trummisen i bandet Kai Hahto för en rent briljant uppvisning bakom kaggarna – tyngd och sväng när det tarvas – en pugilistisk attack som hamras ut med en grym tajthet när detta behövs. Han är rent lysande.

Jag har som ni förstått kapitulerat helt för denna makalösa uppvisning i hur man lirar grindcore – ”Exit” är ett album som förtjänar all uppmärksamhet det får.

Namn: rotten | Datum: 2011-11-20 20:52:48

Du har en par faktafel i recensionen. Kai Hahto spelar trummor och Toni Pihlaja spelar bas på Exit.