Helloween
"7 Sinners"

Användarbetyg: 1.4/10
Antal röster: 35

Läst: 1978ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-12-13

Helloween - 7 Sinners
HELLOWEEN väljer att inleda senaste given med en låt som får mig att tänka på GAMMA RAYs tunga låtar. Jag tror att det är gitarriffet som gör det, men det är en känsla som är relativt genomgående på denna, deras 15:e studioskiva (denna siffra kan diskuteras då de gjort en jävla massa specialskivor). Jag hör ganska mycket som jag spårar till band som influerats av HELLOWEEN, vilket garanterat är något jag inbillar mig, men ändå… Bland andra My Sacrifice luktar RHAPSODY (OF FIRE numera) långa vägar i de snabba partierna – och jag gillar det! Om bandet låtit sig finna sig själv med hjälp av inspiration från andra artister, tycker jag att det är kul. Musiken är trots allt den vanliga HELLOWEEN-stilen, men med lite bättre låtar än de haft på de senaste skivorna. Steget från förra skivan ”Gambling with the devil” är inte stort, men ändå tillräckligt stort för att de inte ska trampa vatten.

Jag tycker nog, efter ett flertal genomlyssningar, att det är en ganska bred skiva med HELLOWEEN-mått mätt. HELLOWEEN behöver inte återuppfinna sig själv eller hjulet, det gör de inte heller. Däremot har de skrivit låtar som håller för fler lyssningar än de första fem, och det är inte illa! Dessutom bjuds vi på ett material som spänner över hela HELLOWEENs egenskapade skola: snabba trudilutter, tunga bitar och lite småsmöriga låtar, it’s all there!

Singelsläppet Are You Metal känns som ett märkligt val, låten är varken skivans bästa låt, eller ens representativt för albumet, det är förvisso min åsikt, men jag tror att de hade tjänat på att välja ett spår som visade bandets rätta sida, som kanske You Stupid Mankind eller Who Is Mr. Madman; snarare känns det som att bandet låtit någon annan välja en låt som inte låter typisk HELLOWEEN, bara för att tillfredsställa kreddiga journalister? Den parentesen kan jag bara kommentera med följande ord: sjunger man om drakar och pumpor kommer man alltid att vara en öppen måltavla för de som väljer den lätta utvägen, så varför ens försöka anpassa sig till dem? Jag har säkert helt fel. Det kanske är bandets favoritlåt. Vad vet jag egentligen?

Slutsatsen är att låtar som Who Is Mr. Madman, som lånar melodislingan från Perfect Gentlemen (från “Master of the rings”), Raise The Noise, World Of Fantasy och If A Mountain Could Talk är jävligt bra HELLOWEEN-låtar. En HELLOWEEN-skiva värd att ha således. Insatsen från medlemmarna är felfri, Andi sjunger bra, gitarrerna spelar bra, basen ligger där den ska och den nya trummisen har höjt ribban ett snäpp. Bra skit med andra ord! Köp!

/Fredrik Degerström

Namn: Chief Rebel Angel | Datum: 2010-12-12 18:53:57

Hm, det verkar vara dags att kolla in den här plattan nu.