Hate
"Erebos"

Antal röster: 22

Läst: 1114ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-12-12

Hate - Erebos
Polska HATE gör musik i samma anda som sina landsmän i VADER och BEHEMOTH – blästrande, stämningsfullt svärtad dödsmetall.

Inledningen på ”Erebos” hör inte till vanligheterna när det gäller dödsmetall – akustiska gitarrer som visserligen spelar i moll, men definitivt inte den blästringsmatta som brukar pocka på uppmärksamheten som förstalåt.

Den kavlas å andra sidan ut i låt två Lux Aeterna som jag verkligen gillar. Den har ett episkt anslag, i likhet med de flesta av låtarna, som går hem klockrent. Utan att överdriva så har HATE riktigt bra gitarrister i grundaren Adam the first Sinner och Destroyer som ömsom smeker fram stämmor lika ömsint som en vallmoäng, ömsom riff som bränner ner sagda äng. Kompet bestående av trummisen Hexen och basisten Mortifier gör ett stabilt jobb utan att för den skull vara i samma klass som Inferno och Orion i BEHEMOTH, men det är det ju å andra sidan inga som är.

Produktionsmässigt har Slawek and Wojtek Wieslawski gjort ett bra jobb. Ljudbilden är maffig och väl avvägd. Den är inte lika kärv som exempelvis ljudbilden på ”Evangelion”, och framför allt trummorna har en lite väl polerad yta. Jag menar inte att jag skulle vilja ha dom så totalt söndertriggade och rent uselt ljudande som på ”Awakening Of The Liar” men ett lite naturligare ljud hade varit än bättre. Den touch av industri som var ganska påtaglig på föregångaren ”Morphosis” från 2005 har tonats ner väsentligt utan att för den skull vara helt borta. Gott så tycker jag.

”Erebos” är inte helgjuten som helhet, men bjuder på en väldig variationsrikedom som skiljer ut plattan från mängden – här finns ett sväng som inte hör till vanligheterna när vi pratar polskproducerad dödsmetall och även om alla låtar inte håller måttet så gör tillräckligt många det för att betyget ska landa på den övre skalan.