Firewind
"Days Of Defiance"

Läst: 995ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-12-01

Firewind - Days Of Defiance
Grekiska FIREWIND har funnits sedan 1998 då det bildades av gitarrvirtuosen Gus G som i det förflutna har gjort sig ett namn genom att hoppa in i konstellationer som ARCH ENEMY, DREAM EVIL och NIGHTRAGE, men blev framförallt nyligen presenterad som OZZY OSBOURNES nya sologitarrist. Sången framförs av Apollo Papathansio som sjöng på oförgömliga skapelser med Malmöbanden MAJESTIC och TIME REQUIEM. Bandet kompletteras av Bob Katsionis på gitarr och keyboard, Michael Ehré på trummor och slutligen Petros Christo på bas.

”Days of Defiance” är FIREWINDs sjätte giv och leverar kvalitativ power metal, med minnesvärda melodier, riff och sångprestationer på hög nivå. Efter ett kort intro med akustisk gitarr brister The Ark Of Lies ut och det köttas på rejält med tuggande gitarrer. En stark låt med många starka passager och ett typiskt allsångsparti, känns som en framtida livefavorit. World On Fire inleder med ett riff med en tydlig thrash metal-känsla och besitter en stark refräng som sätter sig direkt. Skivans starkaste spår är den fartfyllda Heading For The Dawn som efter den typiskt introklingande The Departure bryter ut på sedvanligt power metal-manér med smattrande baskaggar och en enkel men träffande melodislinga.

Kritiken riktas åt att låtmaterialet tyvärr aldrig riktigt lyfter, med några få starka spår ljuder merparten av skivan förbi obemärkt. Det känns som låtarna är stöpta ur en klassisk power metal-form, det håller några få låtar, men avsaknaden av nytänkande gör att det blir för tråkigt i längden. Denna skivas största behållning är Apollo Papathanasios imponerande röstresurser samt Gus G:s gitarrspelande som har mycket påtagliga klassiska influenser, framförallt från barocken. Om jag skulle gissa så har Gus G förmodligen spenderat x antal timmar åt att studera Yngwie Malmsteens gitarrfärdigheter. Om man inte får nog av heavy metal a la HELLOWEEN och YNGWIE MALMSTEEN har ”Days Of Defiance” säkerligen en plats i skivsamlingen, men enligt mig finns det betydligt mer intressanta band därute som spelar i samma genre.

Bästa låt: Heading For The Dawn