Hardbone
"Dirty 'N' Young"

Betyg: 4/10

Antal röster: 22

Läst: 1003ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-12-01

No boner for HARDBONE
Tyska HARDBONE (tidigare aktiva under namnet UNCUT) lirar rock ’n’ roll av en modell du garanterat har stött på ziljoner gånger förut. Influenserna lånas från gäng som AC/DC, AIRBOURNE och landsmännen i V8 WANKERS. Vi snackar bredbenta poser, ljummen och avslagen öl (i rikliga mängder) samt skitiga jeanskläder med påsydda badges. Egentligen samtliga element sådana som kan fungera riktigt bra, och vid enstaka tillfällen snuddar HARDBONE också vid något som känns meningsfullt. Ett sådant tillfälle är fjärde spåret Devil’s Bitch, som är hyggligt trallvänligt, och ett annat låt nummer åtta, Hellhouse, som faktiskt har ett visst sug i versen.

Annars finns det faktiskt inte särskilt många ljuspunkter att glädjas åt. Tyskarnas tuffrock tuffar på i bekanta fotspår och kliver egentligen aldrig utanför en alltför välanvänd mall. Du har hört det förut så pass många gånger att du i princip kan låtarna utantill redan första gången du hör dem, och du har dessutom hört andra göra i princip samma sak fast i bättre tappning. Visserligen har sångaren Tim Dammans stämma ett ganska behagligt riv, men det är också allt jag skulle ge bandet i fråga om unika tillgångar.

Nej, det här går bort. Möjligen hade rocknördarna Wayne och Garth i klassiska komedirullen Wayne’s World headbangat till detta, men vi andra hittar förslagsvis något annat (och bättre) att stretcha nackmusklerna till…