Rhapsody Of Fire
"The Cold Embrace of Fear "

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 29

Läst: 1282ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-11-15

Rhapsody Of Fire - The Cold Embrace Of Fear
Efter att ha låtit fansen vänta i fyra år på fullängdaren ”The Frozen Tears of Angels” släpper RHAPSODY OF FIRE nu en ep mindre än ett halvår senare. ”The Cold Embrace of Fear – A Dark Romantic Symphony” innehåller sju spår som tillsammans klockar in på närmare 36 minuter. Tre spår, som sammanlagt varar i ca 24 minuter, innehåller musik, medan resterande spår upptas av dialog som bitvis kryddats med orkestral bakgrundsmusik. Låten The Ancient Fires of Har-Kuun är med sina närmare 15 minuter den klart längsta och dessutom den överlägset bästa. Den för tankarna till klassiska RHAPSODY-hymner och lär inte lämna många fans besvikna. Låten är varierad och blir, trots den något tilltagna längden, aldrig tråkig. Efter ett kort mellanspel följer en italiensk ballad samt en mellantempolåt där refrängen från The Ancient Fires of Har-Kuun återkommer i inledningen. Musikaliskt påminner skivan mycket om vårens fullängdare, men är av förklarliga skäl inte lika varierad och når inte heller upp till dennas höjder.

Christopher Lees berättarröst har på skivan fått sällskap av andra röstskådespelare. Dessa lyckas berätta en någorlunda trovärdig historia, även om visst överspel förekommer. Christopher Lee gör aldrig bort sig, men personligen föredrar jag att läsa böcker eller se på film, om historien nu inte går att berätta i musikalisk form.

Bandets fans bör absolut inhandla den här plattan. Tycker man att det räcker med en RHAPSODY-skiva per år så rekommenderas dock ”The Frozen Tears of Angels” framför denna ep.

/Mats Manhammar