Helstar
"Glory Of Chaos"

Antal röster: 29

Läst: 1030ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-11-15

Helstar - Glory Of Chaos
Amerikanska HELSTAR frontas av James Rivera, och det är hans namn som syns i promomaterial för bandet. Det är förstås helt rätt, då hans sätt att sjunga är speciellt och rätt bra (det låter som en blandning av KING DIAMOND och ROB HALFORD, stundtals med drag åt Warrel Dane från NEVERMORE) och det är en dominerande ingrediens på nya given ”Glory Of Chaos”.

Bandet har ett par plattor under bältet sen tidigare, men jag har ingen egen erfarenhet av dem, och det verkar som om det nästan är bra. Stilen på ”Glory Of Chaos” är nämligen stenhård thrash, medan föregående plattor dragit åt power metal, och för egen del föredrar jag en sådan gång att skriva en recension utan att behöva ha förväntningar som inte alls stämmer överens med det jag får höra. ”Glory Of Chaos” är nämligen en stabil tårtbit tung och aggressiv thrash som inte alls behöver skämmas för sig!

Dubbeltrampet i Bone Crusher, det svängiga och SLAYER-minnande spelet i Monarch OF Bloodshed och tyngden i Summer Of Hate kan mäta sig med nästan vilka akter som helst, och i de spåren fungerar bandets kombination av aggressiv thrash och Riveras sång bra. Det är dock en ganska hårfin gräns att balansera på, och det kan tyvärr spåra över åt fel håll. Dethtrap är exempelvis en låt där jag istället irriteras på sången, och på det hela är det här en skiva som inte riktigt lyfter totalt sett.

Det låter helt enkelt som bäst när det påminner som mest om andra akter. När NEVERMORE, SLAYER eller DEATH ANGEL lyser igenom, och trots att det är stabilt och rätt bra så blir resultatet en platta som jag lyssnat massor av gånger på utan att den fastnat.

Kommer bandets fans att gilla det då?

Absolut.

Tillhör du den kategorin är det bara att öppna lädret och inhandla!