Forbidden
"Omega Wave"

Antal röster: 33

Läst: 1143ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-11-01

FORBIDDEN - "Omega Wave"
Jag stötte på FORBIDDEN för ett antal år sedan genom plattan ”Forbidden Evil” och även om bandet inte nådde upp till samma nivå som band såsom tidiga METALLICA, SLAYER och MEGADETH gillade jag ändå vad jag hörde. I likhet med TESTAMENT nådde inte heller FORBIDDEN det där stora genombrottet som de ovan nämnda banden fick. Diverse strul har gjort att det har tagit hela 13 år för bandet att komma ut med en ny skiva sedan ”Green” 1997. Och att man tittar bakåt till ”Forbidden Evil” är ganska uppenbart, inte bara om man ser på omslaget till albumet där de röda och blå dödskallarna återfinns som ett eko från debuten.

Rent musikaliskt har det inte skett några större förändringar - det är plattan i mattan som gäller till största delen, matiga riff och ylande sång från Russ Anderson som med Craig Locicero och Matt Camacho utgör de originalmedlemmar som återfinns i dagens FORBIDDEN. Nyinkomna är trummisen Mark Hernandez och gitarristen Steve Smyth, bägge med gedigna CV:n inom thrashen. Det är således på ytan goda förutsättningar för att ”Omega Wave” skulle bli en riktigt angenäm lyssningsupplevelse.

Det blir det också - till viss del. Forsaken At The Gates, Adapt Or Die och Dragging My Casket är riktigt bra låtar. Men dessvärre finns här en del material som inte når riktigt ända fram för mig. Ta ett stycke musik som Chatter vars existens på plattan enligt bandet själva är motiverad genom att den ska göra folk illa till mods. Det enda Chatter gör för mig är att få mig irriterad, och undra om det inte hade varit bättre med att faktiskt skriva en låt till istället.

”Omega Wave” som comeback-platta ger vid handen att jag endast kan konstatera att fortfarande står TESTAMENTs ”The Formation Of Damnation” kvar som ohotad etta på denna lista, för trots att FORBIDDEN visserligen gör mycket rätt på ”Omega Wave” lever den inte upp till de ganska högt ställda förväntningarna jag hade på den.