Exciter
"Death Machine"

Betyg: 3/10

Antal röster: 34

Läst: 1061ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-11-01

EXCITER - ”Death Machine”
Jag lyssnade på EXCITER en del, inte då det begav sig, utan under de år då heavy metal tvärdött, med NIRVANA som kryptonit för allt vad bra musik innebar. Det var ett ganska bra band, inget speciellt, men ganska bra. Då jag fick ett par skivor att välja från för min debutrecension åt WeRock tänkte jag att: vad kul, EXCITER, de har dessutom en ny sångare, och sången var aldrig deras styrka – detta kan vara bra! Det tar 13 sekunder innan jag inser mitt misstag.

Musiken som EXCITER spelar är primitiv med enkla och ganska bra riff, speed metal helt enkelt, på gränsen till punk och thrash. Det låter som EXCITER lät på sina första skivor. Har man inte hört dem, är det bara att tänka IRON MAIDEN, KILLERS – men mycket, mycket sämre, och jag gillar inte de två första MAIDEN-skivorna – inte det minsta. Motsägelsefullt? Nja, EXCITER har bättre sångare på sina tidiga skivor än vad MAIDEN hade, det räddar ganska mycket i min bok.

Det är som sagt inte musiken som är problemet på "Death Machine", det är sången - den är direkt dålig för det mesta. Då den är som bäst är den inte dålig, och det är inte bra nog för att man skall plåga sig igenom en skiva. Sångaren försöker, tror jag, låta som en blandning av Rob Hallford och en idiot. Vem godkände denna katastrof? Jag har verkligen försökt att gilla den här skivan, men ju mer jag lyssnat på den, desto klarar framstår sången som en (valfri förolämpning). Det märkliga är att allt inte låter dåligt, det finns partier som påminner om kvalité, de är ganska begränsade, men Power And Domination är en ondskefull låtjävel, som med lite kärlek hade kunnat vara en hitt - även Demented Prisoners har potential.

Jag lyssnade igenom mina gamla vinyler bara för att verifiera mig om min uppfattning, de bekräftade mina tankar – vill man lyssna på EXCITER är det skivan "Violence and Force" som gäller. Där låter bandet hårt, tufft och helt galet. Punding metal för fan! Som ett ANVIL på speed, men med lite bättre sångare än landsfränderna.

"Death machine" är en fruktansvärd skiva. Tack vare sången. Störande nog påminner hans falsettskrik om en av mina idoler, Tim Owens från JUDAS PRIEST, ICED EARTH, WINTERS BANE eller YNGWIE, det är bara att välja – så någon slags talang finns där. Jag gjorde en undersökning för att se om jag var den enda som ogillade sången, jag menar, vem är jag att tro att jag har alla svar? En av mina musikerkollegor beskrev sången som ”oseriös” efter att ha lyssnat, ofrivilligt, på första låten; min sambo trodde att det var en misslyckad black metal-sångare; den tredje personen jag frågade, som likt mig faktiskt lyssnat på bandet en gång i tiden, bara skakade på huvudet och höll med om att ”det var bättre förr”.

Trist att måste inleda med att avfärda en gammal trevlig bekant. För denna skiva kan jag inte rekommendera. En svag 3:a, tack vare sången, är det snällaste jag kan komma på.

/Fredrik Degerström