Sahg
"III"

Antal röster: 34

Läst: 1491ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-10-01

Sahg - III
Norska SAHG gör hårdrock med ena benet rotat i det gamla klassiska 70-talssoundet som en gång skapade genren, och det andra benet i en modernare kittel av melodi och tyngd. Ljudbilden är skönt organisk och levande, och eftersom bandet är befolkat av duktiga musiker med en viss kändisnärvaro i form av TC King (även känd som King Ov Hell med bland annat ett förflutet i GORGOROTH, AUDREY HORNE och I – för att nämna några), så är det här en kvalitetsprodukt.

Bandets doomanstrukna hårdrock når som absolut högst i fantastiska Mortify och svängiga Hollow Mountain, och faktum är att om du gillar bra riff, bra sång och starka låtar så borde detta vara en given hit för dig. Plattan har dessutom lyckats med konststycket att knipa den eftertraktade titeln ”Album Of The Month” i ansedda Terrorizer. Det finns egentligen bara en sak som gör att betyget inte skjutsar högre upp på skalan – och det är det faktum att bandets två tidigare skivor (fantasifullt döpta till ”I” respektive ”II”) är ÄNNU bättre! Det innebär att den här skivan, trots en genomgående kvalitet och ett genuint vasst låtsnickeri, faktiskt blir lite av en besvikelse för min del.

De högt ställda förväntningarna nås inte riktigt, och även om jag helt klart kommer att plocka russinen ur kakan till diverse spellistor så misstänker jag att skivan i framtiden får stå kvar ganska länge på hyllan. Konkurrensen från bandets tidigare skivor är helt enkelt för hård!

Namn: Janne | Datum: 2010-10-23 09:47:40

Jag har lyssnat en hel del på denna sedan jag läste dessa rader, Jag
gillar plattan och ska nog ge mig på deras tidigare alster.