Raubtier
"Skriet Från Vildmarken"

Användarbetyg: 2.7/10
Antal röster: 65

Läst: 2364ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2010-10-01

Raubtier - Skriet Från Vildmarken
Haparandabandet RAUBTIER släppte sitt debutalbum förra året och jag blev totalt nerkärad i det, då det stack ut mycket från annan musik som släpptes samma år. Nu har de släppt sitt andra album under namnet "Skriet från vildmarken" och jag satt med ytterst stor förväntan inför det. Om jag blev besviken? Nej, verkligen inte!

RAUBTIERs musik är industriell metal med texter på svenska (eller snarare norrländska). Soundet är helt enkelt ondskefullt, som en vän till mig sa för länge sen. Det räcker egentligen med att lyssna på sångaren Hulkoffs röst för att få sig en uppfattning. Att han orkar och kan låta som han gör på varenda låt övergår mitt förstånd! En stor grej med bandets musik som förhöjer låtarna ordentligt är de fyndiga texterna. Sällan har texter spelat så stor roll för huruvida jag tycker om musiken eller ej - RAUBTIERs starka kort är utan tvekan låttexterna som är riktigt fyndiga och lite poetiska. Till exempel kan man ta refrängen till låten Armageddon: "Är smaken utav överflödet god? En välfärdsvampyr som konsumerar tills han spyr och dränks i Armageddons svarta blod". Ilska, men på ett poetiskt och pricksäkert vis angående vårt överkonsumerande samhälle!

Trots att bandet och skivan utstrålar domedagsstämning och ilska anar jag ständigt en liten glimt i ögat trots de hårda och kritiserande texterna. Exempelvis har vi Världsherraväldet som propagerar för nedläggandet av TV-kanaler som MTV och ZTV som blivit korrumperade. Till guldkornen hör också Lennart, som handlar om kannibalen med samma namn som dödade och åt sina två systrar, Lebensgefahr, Mordbrandsrök, vackra och sorgsna Polarvargen och självironiserande Hulkovius Rex. Sen har vi förstås en massa andra bra spår på det här albumet, jag har lite svårt att hitta svagare sådana, precis som jag hade på förra albumet. I det stora hela håller bandet således en jämn profil och visar på detta albumet att de håller nivån på sin musik uppe - även om skivan inte riktigt blir bättre än deras debut.

Sammansfattningsvis är "Skriet från vildmarken" en härligt tung och medryckande skiva med en mängd bra låtar. Tummen upp! Kan också tillägga att jag verkligen ser fram emot att se bandet live i början på oktober...

/Ida Frisell

Namn: Ida Frisell | Datum: 2010-10-03 19:39:09

Liten rättelse kanske; det låter som om jag