Hellacopters Rockabilly Tribute
"Dancing On Your Graves"

Antal röster: 51

Läst: 1240ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-10-01

Hellabilly rockacopters?
Det är med skräckblandad förtjusning jag tar mig an uppgiften att utvärdera ”Dancing On Your Graves”, en kompilation med ett antal rockabillyband och deras coverversioner av olika HELLACOPTERS-låtar. Det visar sig ganska snabbt att vare sig överdriven skräck eller dito förväntan hade varit befogad. Visst, skivan är fylld med riktigt bra låtar, så man kan kanske tycka att slutbetyget borde bli ett stort plus. Gotta Get Some Action är en klockren rock ’n’ roll-rökare även i CAMTWISTERS tappning, precis som EYEBALLIN' TORPEDOES cover på It Might Mean Something To You eller RAGGED BONES version av 24 Hour Hell. JUKEBOX kan knappast misslyckas med By The Grace Of God som är en av de bästa rocklåtar som någonsin skrivits, och HELLBILLY BOYS levererar Everything's On TV på ett helgjutet sätt.

Vad är då problemet, undrar du kanske? Svaret är enkelt: problemet är att låtarna är bra inte för att dessa rockabilly-tolkningar är särskilt märkvärdiga – utan helt enkelt för att HELLACOPTERS originalversioner är så grymt starka. I mina ögon räcker det inte att en coverkompilation gör originalen godtagbar heder; för verkligt rättfärdigande skall något utöver det tillföras. Där når ”Dancing On Your Graves” inte riktigt fram till mållinjen, även om det förvisso finns några guldkorn i vaskpannan. Några av de lite mer mollklingande originalspåren har iklätts en behagligt swingdoftande kostym (t.ex. No One’s Gonna Do It med ABSINTS) vilket funkar fint. Den POLICE-minnande versionen av Toys And Flavours signerad ROBBANS ROCKABILLY CIRCUS resulterar också i tummen upp, precis som HIGH-JACKS cover på No Angel To Lay Me Away som verkligen luktar sågspånsgolv, billig bourbon, rallarsvingar och sydstatsdialekt.

På det hela taget är detta alltså en skiva fylld med bra musik, men trots det vill mina mungipor inte riktigt lyfta. Jag vet ju precis hur bra originalen med HELLACOPTERS är, och i jämförelse bleknar det mesta jag här hör. Gillar du HELLACOPTERS? Lyssna då hellre på dem. Om du däremot inte riktigt har koll på HELLACOPTERS och därtill gillar rockabilly, ja då är detta sannolikt en riktig jackpot.